понеделник, 5 ноември 2018 г.

Стабилни работни места в рамките на един месец


Знаете ли, че 76.6 % от #euvocationalskills завършилите с професионални умения, намират стабилни работни места в рамките на един месец след дипломирането 💁 💁♂

Вижте видеото на линка за повече информация:
https://www.facebook.com/EuropeanYouthEU/videos/179359093000641/

петък, 26 октомври 2018 г.

Малина Николова: Дуалната форма на обучение е истинско предизвикателство

Истинското предизвикателство пред нас – областното и местното ръководство във Враца, Регионалното управление на образованието и фирмите, сключили споразумения с училищата е подготовката на учениците от ХІ клас, записани в дуална форма на обучение за включването им в реалния работен процес“, коментира пред „Конкурент“ областният управител на Враца Малина Николова.

„Наложи се съвместно да трасираме пътя, по който това ще се случи и проведохме среща с представители на Министерство на образованието, Министерство на труда и социалната политика, Главна инспекция по труда, Строителната камара в България за уточняване на редица въпроси, за които прилагането на действащата нормативна уредба не дава пълнота. В срещата участваха и представители на Строителна камара – Враца“, допълни губернаторът.

„Направихме предложения до министъра на образованието и науката за допълнения в Наредбата за дуална система на обучение и учебния план за професии, включващи дейности, извършвани при изменящи се условия, каквато е строителството“, каза още Николова.

10 са учениците от ХІ клас на Професионална гимназия „Димитраки Хаджитошин“ във Враца, които започват работа по професия „Строител“, специалност „Вътрешни облицовки и настилки“ в 4 фирми в областния град.

„Заедно с кмета Калин Каменов разработихме и ще внесохме проектно предложение по „Красива България“ за осигуряване на строителен обект, в който учениците ще работят през пролетта. Обектът ще е част от мрежата от социални услуги, които Община Враца предлага“, допълни губернаторът на Враца.

Това е бивша детска градина, която ще се превърне в кризисен център, благодарение на строителните умения на младите хора. За обучението си те ще получават и заплата – почасова ставка от размера на 90% от минималната работна заплата. Младежите са сключили договори с местни фирми, в които провеждат производствената си практика по 7 часа в два дни от седмицата.

В града под Околчица през настоящата учебна година в дуална форма се обучават, т.е. работят и учат по специалността си, 56 тийнейджъри. Освен 10-те единайсетокласници от ПГ „Димитраки Хаджитошин“, има още 8 възпитаници на същата гимназия от Х клас, които усвояват тънкостите в специалността „Вътрешни облицовки и настилки“. В ІХ клас се обучават още 17 тийнейджъри, а в VІІІ – 21.

„С г-жа Галина Евденова предложихме на МОН и въвеждането на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение, комплексно решаваща и обезпечаваща ученето чрез работа за солидарно финансиране от държавата и работодателите на учебно-производствени бази, квалификация на учителите и наставниците от предприятията, трудовите възнаграждения и осигурителните плащания на учителите, наставниците и учениците, транспортните разходи и застраховките“, каза още Малина Николова.




Източник: в-к Конкурент

вторник, 23 октомври 2018 г.

Обмен на персонал – Виена


В периода 17 и 18 октомври 2018 г., в рамките на проект Learning by Doing се проведе Обмен на персонал, в град Виена, Австрия, с  участието на представители на заинтересовани страни от страна на ТПП-Враца.  Събитието се състоя в Търговско-промишлена палата Виена. Бяха представени и дискутирани следните презентации „Ролята на "социалното партньорство" в двойното професионално образование и обучение“, „Социалното партньорство в Австрия“, „Разработване на методите на работа в дуалната образователна система“. Също така бяха дискутирани възможностите и предизвикателствата пред новите професии за чиракуване "Търговец - електронна търговия" и "Цифровизация на услуги за търговия на дребно". На 18.10.2018 г., участниците взеха участие в събитието „Най-добрите учебни заведения на Австрия“ и Изложението „Ден на обучението“, на които бяха представени водещи фирми и образователни институции.
За повече информация относно събитието и проекта, моля свържете се с г-жа Мая Милова, ТПП-Враца, тел.: 092/660271, e-mail: cci-vr@online.bg



петък, 12 октомври 2018 г.

Победител в националния конкурс за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори в дуална система на обучение в професионалното образование и обучение в страната


Победител в националния конкурс за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори
в дуална система на обучение в 
професионалното образование и обучение в страната

по проект Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в професионалното образование и обучение в Дунавския регион за ефективно модернизиране на системите за професионално образование и обучение /ПОО/ (Targeted capacity building of VET partnerships in the Danube Region for the effective modernization of VET systems - Learning by Doing), Референтен № DTP1-075-4.1, финансиран по Програма за транснационално сътрудничество „Дунав“ 2014-2020.


https://www.youtube.com/watch?v=eG7vzSfw8bA&feature=youtu.be

сряда, 10 октомври 2018 г.

Обмен на персонал

В периода 4 и 5 октомври 2018 г., в рамките на проект Learning by Doing се проведе Обмен на персонал, в град София, с  участието на представители на МОН, ТПП-Враца, НАПОО, РУО Враца, Агенция по заетостта и представители и заинтересовани страни от страна на партньорите по проекта.
Събитието се състоя в НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ, гр. София. От името на двете партньорски организации от България, Търговско-промишлена палата – Враца и Регионално управление на образованието, Враца г-жа Галина Евденова представи актуална информация относно проекта, изпълнението на дейностите, същността на дуалното обучение и предизвикателствата пред базирано на работа учене и модернизиране на системата за професионално образование и обучение. Министерство на образованието и науката, Дирекция „Професионално образование и обучение, представи презентация на тема „Предизвикателства и съответстващи политики на МОН за модернизиране на ПОО и въвеждане на дуалната система на обучение в България“. Също така по време на събитието беше представен и пилотния проект ДОМИНО. Изнесените презентации: за Участието на бизнеса в разработване на учебни планове и програми: представена от национален експерт по  дуално образование и „Обучението на възрастни в реална работна среда – предизвикателства и решения“, представена от НАПОО предизвикаха голям интерес и дискусия.
На 5 октомври участниците посетиха ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТРАНСПОРТ И ЕНЕРГЕТИКА „ХЕНРИ ФОРД“ – СОФИЯ  - най-голямото професионално училище в България и на Балканския полуостров с над 52-годишна история, с 1000 ученици в различни форми на обучение - дневна, самостоятелна и индивидуална. Участниците се запознаха с добри практики от ДУАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ по следните специалности: Топлотехника - отоплителна, климатична, вентилационна и хладилна; Топлоенергетика, Електрообзавеждане на електрически превозни средства (ЕПС) за градски транспорт, Автотранспортна техника и Автомобилна мехатроника.
За повече информация относно събитието и проекта, моля свържете се с г-жа Мая Милова, ТПП-Враца, тел.: 092/660271, e-mail: cci-vr@online.bg






четвъртък, 27 септември 2018 г.

За първи път ученици ще се обучават и работят едновременно

В областна администрация  - Враца се проведе конференция за професионалното образование. Най-важната тема на обществено-икономическия живот в област Враца е свързана с подготовката на кадрите от средните училища, като основен ресурс за развитие, устойчивост и удовлетворяване на потребностите на бизнеса днес.

„Съвместната работа на институциите и работодателите, днес дава безспорни резултати и гарантира успеха на професионалното образование в област Враца в следващите години“ – обобщи днес областният управител Малина Николова при откриването на пресконференция, посветена на резултатите от държавния план прием за новата учебна година.

Постиженията и предизвикателствата пред професионалното образование представи Галина Евденова – началник на Регионално управление на образованието – Враца. „Успешно е реализиран Държавният план-прием за учебната 2018/2019 година в област Враца. Променено е съотношението между броя на учениците - 941, които ще се обучават по професии – 66 % в 41 паралелки, спрямо броя на учениците - 492, които ще се обучават по профили – 34 % в 21 паралелки. Закритите паралелки, след реализирания прием са четири в общините Борован, Враца и Мизия, факт, който бележи сериозен успех, спрямо предходни години и свидетелства за балансиран Държавен план-прием. Паралелките, в които стартира дуална форма на обучение за новата учебна година са по специалностите „машини и системи с ЦПУ“, „приложно програмиране“, „строителство и архитектура“, „дограма и стъклопоставяне“, „производство и преработка на мляко и млечни продукти“ в община Враца, „електрообзавеждане на железопътна техника“ в община Мездра и „конструиране, моделиране и технология на облекло от текстил“ в община Бяла Слатина. Фирмите, които са сключили споразумения с професионалните гимназии за дуална форма на обучение от въвеждането й преди 3 учебни години са 50“, това отчете Галина Евденова.

„Началото на тази учебна година поставя началото и на най-важния етап от въвеждането на дуалната форма на обучение. Учениците в единадесети клас за първи път ще се обучават и работят в реална работна среда, с трудов договор и възнаграждение на работни места, определени от техните работодатели. Това са учениците от Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство – Враца и Професионална гимназия „Димитраки Хаджитошин“ – Враца. Подготовката на този процес ни изправи пред редица предизвикателства, които съвместно с училищата и работодателите трябваше да решаваме, преди сключването на трудовите договори. За първи път в страната, тук във Враца, по дуалната система ще се подготвят кадри по професията „строител“, специалност „вътрешни облицовки и настилки“, характеризираща се с дейности, извършвани при изменящи се условия. Направихме предложения до министъра на образованието и науката за допълнения в Наредбата за дуална система на обучение и учебния план за професии, включващи дейности, извършвани при изменящи се условия, каквато е строителството. Заедно с кмета Калин Каменов ще внесем проектно предложение по „Красива България“ за осигуряване на строителен обект, в който учениците ще работят. С г-жа Евденова предложихме на МОН и въвеждането на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение, комплексно решаваща и обезпечаваща ученето чрез работа за солидарно финансиране от държавата и работодателите на учебно-производствени бази, квалификация на учителите и наставниците от предприятията, трудовите възнаграждения и осигурителните плащания на учителите, наставниците и учениците, транспортните разходи и застраховките. С министъра на труда и социалната политика водихме преговори в Мярката за насърчаване на разкриването на работни места за обучение чрез работа за възрастни по чл. 46а от Закона за насърчаване на заетостта да се даде възможност за използване на свободния финансов ресурс и за учениците и наставниците в дуална форма на обучение“, представи предприетите мерки областният управител.

Представителите на работодателските организации и бизнеса изказаха удовлетвореността си от съвместната работа с институциите и акцентираха, че постигнатите резултати не са основание за намаляване темповете на работа за утвърждаване на професионалното образование в следващите години.

Директорите на професионални гимназии споделиха опита си, натрупан при създаване на организация за въвеждане дуалната форма на обучение.







Източник: Дарик-Враца

понеделник, 24 септември 2018 г.

Професионалното образование успя да пробие в област Враца

През новата учебна година във Врачанска област 63% от осмокласниците ще учат в професионални гимназии. Други 43% ще се обучават в гимназии с различни профили. Темата за професионалното образование фокусира общественото внимание и недоволство още в началото на годината, когато се формираше държавният план-прием, който предвиждаше седмокласниците да се насочват към изучаването в гимназиалния курс на професии, от които се нуждае местният бизнес. Врачанският регион е един от първите у нас, в който се работи активно и за утвърждаването на една от формите на професионалното образование – дуалната система. 
Пробивът на професионалното образование във Враца дойде след дълго обществено противопоставяне в борбата за все по-намаляващия брой ученици. В остър спор влязоха всички свързани с образователната система. На двата полюса бяха гимназиите с профилираните паралелки и амбицията единствени да подготвят високо образовани кандидат-студенти и професионалните гимназии със самочувствието, че само те могат да задоволят бизнеса в глада му за кадри.
Галина Евденова – началник на Регионалния образователен инспекторат във Враца, коментира: „Независимо от трудностите при преодоляване на предразсъдъците и наложилите се схващания, че профилираното обучение е предпочитано от завършващите 7 клас, ние успяхме да предложим ефективен модел за утвърждаване на професионалното образование в отговор на потребностите на региона от кадри, които ще се обучават по професии, заявени от работодателите. Записани в редовна форма на обучение са 1350 ученици, от които 853 са в професионални паралелки и 497 – в профилирани паралелки. 34 са професиите и 10 профилите, които ще бъдат изучавани от този випуск“.
Евденова отчете, че учебната година е успешна и за дуалната форма на обучение.
Областният управител на Враца Малина Николова каза: „Истинското предизвикателство пред нас е подготовката на учениците от 11 клас, записани в дуална форма на обучение, за включването им в реалния работен процес. Наложи се съвместно да трасираме пътя, по който това ще се случи и проведохме среща с представители на МОН, МТСП, ГИТ, Строителната камара за уточняване на редица въпроси, за които прилагането на действащата нормативна уредба не дава пълнота“.
Николова подчерта, че са предложили на МОН въвеждане на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение. 




Репортаж на БНР. Източник: http://bnr.bg/

БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...