четвъртък, 24 август 2017 г.

Предимства на дуалното обучение за ученика



Ø  Едновременно учиш и трупаш практически опит.
Ø  Редуваш теория и практика (няма как да ти стане скучно).
Ø  Работиш в реална работна среда от 16-годишна възраст и трупаш безценен опит.
Ø  Получаваш възнаграждение за положения труд на базата на договор,
с което можеш да подпомагаш семейния бюджет.
Ø  Фирмите-партньори в дуалното обучение също така инвестират в  практикуващите ученици. Компания, която работи по швейцарския проект, например вече дава допълнителни стипендии.
Ø  Работиш  наравно с по-опитни колеги и имаш възможността да започнеш работа веднага след като се дипломираш.
Ø  Щом положиш успешно изпитите, получаваш и диплома за завършено средно образование, и свидетелство за професионална квалификация с придобита трета степен.
Ø  След като завършиш, си готов веднага да започнеш работа, без да губиш време за допълнителна подготовка.
Ø  При показани умения, мотивация и отговорност имаш възможност не само да продължиш работа в компанията, но и да се развиеш в кариерата.
Ø  Ако решиш, винаги можеш  да продължиш и с висше образование.

       В коментар сподели своето мнение.

сряда, 12 юли 2017 г.

За дуалното обучение



Дуалното обучение се осъществява паралелно на две места - в професионално училище и предприятие. Дуалното обучение дава възможност за усвояване на професионални умения чрез работа. Дуалната система е специфичен модел за професионално обучение, който поставя акцент върху практическото усвояване на професия чрез работа. Учебното време при дуалната система се разделя между обучение по теория в професионално училище и работа във фирма. С този модел се елиминира проблема с липсата на стаж, който пречи на младите хора да намерят работа по желаната професия веднага след завършване на училище. Фирмите си спестяват разходите и времето за обучаване на новоназначените служители, защото те вече имат необходимите знания и умения.
Предимствата на дуалната система се демонстрират най-убедително от статистиките за младежката (и обща) безработица в държавите от ЕС, в които системата е най-добре развита. Благодарение на този модел на професионално образование и обучение процентът на младежка безработица в Швейцария, Австрия и Германия е едноцифрено число[1], за разлика от всички останали държави в ЕС.
Дуалното обучение дава шанс на гимназистите едновременно да изучават теорията по дадена професия и да практикуват наученото в сферата на бизнеса. Практиката се провежда в последните две години от обучението – в XI и XII клас.
За първи път дуалното обучение се въвежда у нас през 2015 година. В страни като Австрия, Германия и Швейцария то вече е доказано печеливша формула. От началото на 2017 г. в България стартира вариант на дуално обучение (обучение чрез работа), което е заимствано от европейски образец. В момента дуалното обучение се прилага пилотно у нас. Проектът ДОМИНО предвижда три дни в седмицата учениците да работят срещу заплащане (минимум 90% от МРЗ) и два дни да учат. Средства ще се отпускат по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” с финансиране между 100 000 и 200 000 лева.
През 2017 г. се дава тласък на професионалното обучение, защото за последен път има прием и след 7., и след 8. клас, а бизнесът трябва да осъзнае, че няма как да получи напълно готови кадри от училищата, а трябва да участва дейно в процесите на придобиване на професионални умения у подрастващите и да съумее да ги задържи в България.
Три нови професии влизат в дуалното образование от тази есен. Професиите бяха одобрени днес от четвъртото заседание на форума за дуално образование, уточняват организаторите.
Към м. Март, 2017 г. близо 500 ученика от 16 училища в цялата страна се обучават в рамките на българо-швейцарския проект ДОМИНО[2] по общо пет професии (машинен техник-машини и системи с цифрово-програмно управление, техник-технолог в хранително-вкусовата промишленост, електротехник, техник по газови системи и готвач). От есента предстои да навлизат и още три: техник по транспортна техника, техник на електронна техника и техник-технолог в дървообработването. А от учебната година 2018/2019 година ще бъдат предложени за включване в българо-швейцарския проект за дуално образование ДОМИНО още Топлотехник (специалност „Отоплителна, климатична, вентилационна и хладилна техника“), машинен техник (специалност „Машини и съоръжения за заваряване“) и ресторантьор (специалност „Кетъринг“).
Обсъден е и механизъм и програма за обучение на наставници. Предвижда се те да преминават основен курс в рамките на 32 учебни часа с възможност за опресняване веднъж годишно. Обучението ще е по единна национална рамкова програма, утвърдена от министъра на образованието и науката. Предвижда се финансирането да е от държавния бюджет (при държавна поръчка),  европейските фондове,  други международни програми и проекти, компаниите и самите работниците.
Дуалното обучение се развива най-добре там, където има концентрация на бизнес и инвестиции. Трябва обаче да кажем, че то не е безплатно за компаниите, защото през първите години те трябва да влагат в материали и възнаграждения.
От 5-дневна работна седмица учениците са в училище само 2 дни, останалите 3 дни те са в предприятието и прекарват там един 7-часов работен ден. Наставник е с тях през цялото време и ги въвежда в детайлите от работата. Съответно, през това време той не може да изпълнява своите служебни задължения, някой трябва да го замества. Това е разход за работодателя. Той поема и всички материали, които се използват в процеса на обучението. Заплаща и минимум 90% от минималната работна заплата на всички ученици, които участват в обучението, обяснява[3] г-жа Петя Евтимова- ръководител на проект ДОМИНО.



[1] В Швейцария младежката безработица е под 4%.
[2] ДОМИНО е държавно обвързан проект, финансирането се осъществява от Швейцария и една част от България, стартирал е с професионални гимназии през 2015 г.
[3] Източници: http://www.investor.bg/bloomberg-tv/461/a/p-evtimova-dualnoto-obrazovanie-e-edin-ot-kriteriite-na-chujdestrannite-investitori-240422/; http://www.investor.bg/analizi/85/a/ipi-debatyt-okolo-obrazovanieto-se-svede-do-bitovite-mu-problemi-244301/

вторник, 2 май 2017 г.

Резюме на проекта `Учене чрез практика`

Наименование на проекта:   Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в
                                                   професионалното образование и обучение в Дунавския регион за
                                                   ефективно модернизиране на системите за професионално
                                                   образование и обучение
Акроним на проекта:                  Learning by Doing  / „Учене чрез практика“
Project co-funded by European Union funds (ERDF, IPA)
Продължителност:                      01.01.2017 – 30.06.2019              
Покана, приоритет:                     Покана 1, Добре управляван Дунавски регион
Водещ партньор:                          Търговско-промишлена палата Будапеща, Унгария
Партньори по проекта:
2
Национален офис за Професионално Образование и обучение и образование на възрастни
Унгария
3
Хърватска икономическа камара-областна камара Вараждин
Хърватска
4
Търговско-промишлена палата Бърно
Република Чехия
5
Търговско-промишлена палата на Словения
Словения
6
Институт на Република Словения за професионално образование и обучение
Словения
7
Търговско-промишлена палата - Враца
България
8
Министерство на Образованието и Науката - Регионално Управление на Образованието, Враца
България
9
Търговско –индустриална и аграрна палата Тимишоара
Румъния
10
Национален център за техническо професионално образование и развитие на обучението
Румъния
11
Регионална търговско-промишлена палата Братислава
Словакия
12
Търговска- палата Белград
Сърбия
13
Институт за напредък в образованието
Сърбия
14
Икономическа камара на кантон Сараево
Босна и Херцеговина
15
Министерство на Образованието, науката и младежта, кантон Сараево, Босна и Херцеговина
Босна и Херцеговина
16
Икономическа камара на Черна гора
Черна гора
17
Транскарпатски Унгарски институт Ференц Ракоци II
Украйна
18
Търговско-промишлена палата на Република Молдова
Молдова
19
Индустриално-търговска палата на Долна Бавария в Пасау
Германия
20
Търговско-промишлена палата Виена
Австрия
21
Министерство на предприемачеството и занаятите
Хърватска
22
Държавен институт за Професионално образование и обучение
Словакия
23
Соларис Център за развитие на младежта и околната среда ООД Захсен
Германия
24
Нестле Унгария АД
Хърватска



Основна цел:
Проектът цели подобряване капацитета на заинтересованите страни в процеса на професионално образование и обучениe /ПОО/ чрез подобряване на регионалните, националните и транснационалните партньорства, за да се улесни прехода на ПОО към по-ефективно `базирано на работа учене` /БРУ/ в Дунавските държави. По този начин да се развитие обхватно средно образование и схеми за обучение, подпомагащи мобилността на работната сила, която да отговаря на бързо променящите се икономически предизвикателства и нуждите на бизнеса.

Специфични цели:
СЦ1 - Подобряване на институционалния капацитет и укрепване на партньорствата в ПОО - чрез учебни дейности на ниво заинтересовани лица и институции, както и на индивидуално ниво, като се  ускорява прехода към форми на ` базирано на работа учене ` според актуалното търсене.
СЦ2 - Разработване на транснационални средства за подкрепа реформата в ПОО - дългосрочен преход на системите за ПОО, включително дуално обучение и стажуване. Целта е партньорите в ПОО от Дунавския регион да разполагат с устойчиви транснационални конвертируеми средства и нагласи за ускоряване и осъществяване на необходимите комплексни и дългосрочни промени, както институционални, така и културни и организационни.
СЦ3 - Разработване на транснационална система за описание на ПОО в подкрепа на реформата на професионалното образование и обучение - подкрепа на проектната визия (изграждане на капацитет у заинтересованите страни в ПОО за засилване реформата на съществуващите ПОО системи) чрез разработване на национални/регионални стратегии, включително пътни карти, определящи отговорностите, правата и задълженията на всяка ключова организация, участваща в ПОО.

Заинтересовани страни:          
Министерства, регионални и местни власти, доставчици на ПОО, ученици и други заинтересовани страни като родители, кариерни центрове; НПО и Дирекции Бюро по труда.

Основни резултати:
§  Преход към по–ефективна схема на ПОО, насочена повече към фирмите и практическо обучение
(по-специално стажуване).
§  Интензифициране при кооперирането между партньорите в ПОО в Дунавския регион и  дългосрочно сътрудничество по отношение на осигуряването на бизнес ориентирано практическо обучение в зависимост от търсенето - това е най-голямото постижение на проекта.
§  Укрепване на механизмите за сътрудничество, на трансферируеми средства и инструменти на
9 национални/регионални партньорства и други 6 участника
в професионалното образование и обучение от общо 14 държави в подкрепа на Европейската реформа в ПОО в Дунавския регион.

Основни продукти:
§  Местни партньорства за подкрепа на реформата в ПОО и критични анализи на ключовите предизвикателства.
§  Национални визии относно идеалната система за ПОО чрез БРУ и действия за изграждане на капацитет за овластяване.
§  Ръководство за по-ефективно дуално обучение, Сценарий на модернизиране на системата за `базирано на работа учене` и Обсерватория за БРУ.
§  Стратегии за модернизиране на схемите за БРУ в ПОО и препоръки относно политиките.

За да посетите страницата на проекта „Учене чрез практика“, моля следвайте линка:

БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...