четвъртък, 27 септември 2018 г.

За първи път ученици ще се обучават и работят едновременно

В областна администрация  - Враца се проведе конференция за професионалното образование. Най-важната тема на обществено-икономическия живот в област Враца е свързана с подготовката на кадрите от средните училища, като основен ресурс за развитие, устойчивост и удовлетворяване на потребностите на бизнеса днес.

„Съвместната работа на институциите и работодателите, днес дава безспорни резултати и гарантира успеха на професионалното образование в област Враца в следващите години“ – обобщи днес областният управител Малина Николова при откриването на пресконференция, посветена на резултатите от държавния план прием за новата учебна година.

Постиженията и предизвикателствата пред професионалното образование представи Галина Евденова – началник на Регионално управление на образованието – Враца. „Успешно е реализиран Държавният план-прием за учебната 2018/2019 година в област Враца. Променено е съотношението между броя на учениците - 941, които ще се обучават по професии – 66 % в 41 паралелки, спрямо броя на учениците - 492, които ще се обучават по профили – 34 % в 21 паралелки. Закритите паралелки, след реализирания прием са четири в общините Борован, Враца и Мизия, факт, който бележи сериозен успех, спрямо предходни години и свидетелства за балансиран Държавен план-прием. Паралелките, в които стартира дуална форма на обучение за новата учебна година са по специалностите „машини и системи с ЦПУ“, „приложно програмиране“, „строителство и архитектура“, „дограма и стъклопоставяне“, „производство и преработка на мляко и млечни продукти“ в община Враца, „електрообзавеждане на железопътна техника“ в община Мездра и „конструиране, моделиране и технология на облекло от текстил“ в община Бяла Слатина. Фирмите, които са сключили споразумения с професионалните гимназии за дуална форма на обучение от въвеждането й преди 3 учебни години са 50“, това отчете Галина Евденова.

„Началото на тази учебна година поставя началото и на най-важния етап от въвеждането на дуалната форма на обучение. Учениците в единадесети клас за първи път ще се обучават и работят в реална работна среда, с трудов договор и възнаграждение на работни места, определени от техните работодатели. Това са учениците от Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство – Враца и Професионална гимназия „Димитраки Хаджитошин“ – Враца. Подготовката на този процес ни изправи пред редица предизвикателства, които съвместно с училищата и работодателите трябваше да решаваме, преди сключването на трудовите договори. За първи път в страната, тук във Враца, по дуалната система ще се подготвят кадри по професията „строител“, специалност „вътрешни облицовки и настилки“, характеризираща се с дейности, извършвани при изменящи се условия. Направихме предложения до министъра на образованието и науката за допълнения в Наредбата за дуална система на обучение и учебния план за професии, включващи дейности, извършвани при изменящи се условия, каквато е строителството. Заедно с кмета Калин Каменов ще внесем проектно предложение по „Красива България“ за осигуряване на строителен обект, в който учениците ще работят. С г-жа Евденова предложихме на МОН и въвеждането на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение, комплексно решаваща и обезпечаваща ученето чрез работа за солидарно финансиране от държавата и работодателите на учебно-производствени бази, квалификация на учителите и наставниците от предприятията, трудовите възнаграждения и осигурителните плащания на учителите, наставниците и учениците, транспортните разходи и застраховките. С министъра на труда и социалната политика водихме преговори в Мярката за насърчаване на разкриването на работни места за обучение чрез работа за възрастни по чл. 46а от Закона за насърчаване на заетостта да се даде възможност за използване на свободния финансов ресурс и за учениците и наставниците в дуална форма на обучение“, представи предприетите мерки областният управител.

Представителите на работодателските организации и бизнеса изказаха удовлетвореността си от съвместната работа с институциите и акцентираха, че постигнатите резултати не са основание за намаляване темповете на работа за утвърждаване на професионалното образование в следващите години.

Директорите на професионални гимназии споделиха опита си, натрупан при създаване на организация за въвеждане дуалната форма на обучение.







Източник: Дарик-Враца

понеделник, 24 септември 2018 г.

Професионалното образование успя да пробие в област Враца

През новата учебна година във Врачанска област 63% от осмокласниците ще учат в професионални гимназии. Други 43% ще се обучават в гимназии с различни профили. Темата за професионалното образование фокусира общественото внимание и недоволство още в началото на годината, когато се формираше държавният план-прием, който предвиждаше седмокласниците да се насочват към изучаването в гимназиалния курс на професии, от които се нуждае местният бизнес. Врачанският регион е един от първите у нас, в който се работи активно и за утвърждаването на една от формите на професионалното образование – дуалната система. 
Пробивът на професионалното образование във Враца дойде след дълго обществено противопоставяне в борбата за все по-намаляващия брой ученици. В остър спор влязоха всички свързани с образователната система. На двата полюса бяха гимназиите с профилираните паралелки и амбицията единствени да подготвят високо образовани кандидат-студенти и професионалните гимназии със самочувствието, че само те могат да задоволят бизнеса в глада му за кадри.
Галина Евденова – началник на Регионалния образователен инспекторат във Враца, коментира: „Независимо от трудностите при преодоляване на предразсъдъците и наложилите се схващания, че профилираното обучение е предпочитано от завършващите 7 клас, ние успяхме да предложим ефективен модел за утвърждаване на професионалното образование в отговор на потребностите на региона от кадри, които ще се обучават по професии, заявени от работодателите. Записани в редовна форма на обучение са 1350 ученици, от които 853 са в професионални паралелки и 497 – в профилирани паралелки. 34 са професиите и 10 профилите, които ще бъдат изучавани от този випуск“.
Евденова отчете, че учебната година е успешна и за дуалната форма на обучение.
Областният управител на Враца Малина Николова каза: „Истинското предизвикателство пред нас е подготовката на учениците от 11 клас, записани в дуална форма на обучение, за включването им в реалния работен процес. Наложи се съвместно да трасираме пътя, по който това ще се случи и проведохме среща с представители на МОН, МТСП, ГИТ, Строителната камара за уточняване на редица въпроси, за които прилагането на действащата нормативна уредба не дава пълнота“.
Николова подчерта, че са предложили на МОН въвеждане на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение. 




Репортаж на БНР. Източник: http://bnr.bg/

четвъртък, 23 август 2018 г.

Професия машинен техник

Представяме Ви професията машинен техник. Машинният техник изпълнява дейности свързани с проектиране, конструиране, експлоатация, поддръжка и ремонт на машини, механични инсталации и съоражения. Машинният техник изработва схеми,  чертежи на детайли, сглобени единици. Поркетира и конструира детайли и възли. Използва техническа литература и съвременни софтуерни продукти за якостно пресмятане и конструиране.
Машинният техник изработва детайли на металорежещи машини с точност и качество по зададен чертеж.
Поддръжка и контролира ефективната експлоатация на машини, механични инсталации и съоражения в различни сфери на промишленото производство: химическата, хранително-вкусовата, дървообработващата, минната, текстилната, шевната и обувната промишелност, в металургията, в хидро- и пневмотехниката.
Машинният техник организира и изпълнява своевременен ремонт на видовете обурудване, инсталации, комуникации, установки, машини и приспособления.
Организира периодични прегледи, разкрива и анализира причините за преждеременно износване на отделните детайли и възли.
В своята работа машинният техник използва справочна техническа литература и техническа документация, софтуерни продукти. Изпълнението на голяма част от дейностите се свежда до използване на различни видове металорежещи и измервателни инструменти, както и приспособления за установяване.
Работи с различни видове машини, системи за управление, механични инсталации и съоражения съобразно вида на промишленото производство.
Машинният техник отговаря за работата на други работници.
Условията за работа при изпълнение на някои от дейностите на машинния техник са свързване с повишено ниво на шума, замърсеност на въздуха, работа на открито, ниски температури и др.

четвъртък, 9 август 2018 г.

Професия монтьор на железопътна техника

Представяме Ви професията монтьор на железопътна техника. След завършване на обучението по професията "Техник по железопътна техника" - трета степен на професионалната квалификация, обучаваният трябва да:
- познава и използва лични предпазни средства, знае и прилага основните правила за здравословни и безопасни правила на труд при техническо обслужване, диагностиката, поддръжката и ремонта на железопътната техника, не замърсява с работата си околната среда;
- организира и отговаря за спазване  изискванията за техника на безопасност и хигиена и охрана на труда, пожарна и аварийна безопасност на определените работни места;
- познава пазарните отношения устройството на железопътната инфраструктура, мястото и ролята на отделните лица, фирми, институции и държавата в тях;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
- осъществява ефективни комуникации при изпълнение на  трудовата си дейност в работен екип, формулира проблеми, задава въпроси и прави отчет за извършената работа;
- формулира и участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа, съдейства и търси помощ от тях, отнася се с чувство  за отговорност при организиране, изпълнение и контрол на поставените задачи;
- разбира ролята си в трудовия процеси съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
- участва в мениджмънта на предприятието и оценява стойността на работата, като използва вътрешни и външни (независими) стандарти за качеството й;
- намира и съхранява информация в компютъра, съставя текст и таблици;
- осъществява комуникация на чужд език, разбира и чете необходимата стандартна техническа документация на чужд език;
Техникът на ж.п. техника може да ремонтира и поддържа машините, апаратите, уредите и съоръженията в ж.п. техниката. Той знае и прилага основни технологични операции за изработване на детайли за ж.п. техника. Организира дейности по демонтаж и монтаж на възли и агрегати, отстранява повреди и открива причините за настъпването им. Разчита чертежи и електро схеми, извършва следремонтни изпитания на ж.п. техниката, осигурява дългосрочна и безотказна работа. Анализира и регулира показанията на контролно-измервателната техника. Използва приложен софтуер, стандарти, справочна и каталожна литература.

понеделник, 16 юли 2018 г.

Победител в националния конкурс за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори в дуална система на обучение в професионалното образование и обучение в страната



Търговско-промишлена палата Враца и
МОН-Регионално управление на образованието Враца обявяват

Победител в националния конкурс за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори
в дуална система на обучение в 
професионалното образование и обучение в страната

по проект Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в професионалното образование и обучение в Дунавския регион за ефективно модернизиране на системите за професионално образование и обучение /ПОО/ (Targeted capacity building of VET partnerships in the Danube Region for the effective modernization of VET systems - Learning by Doing), Референтен № DTP1-075-4.1, финансиран по Програма за транснационално сътрудничество „Дунав“ 2014-2020.

Допуснатите до оценка проекти бяха оценени от жури на национално ниво съставено от Държавен експерт „Професионално образование и обучение“ в МОН, Директор на Дирекция „Професионална квалификация и лицензиране“ в НАПОО, Национален експерт по дуално образование, Художник, експерт „Приложна графика“/Графичен дизайн и Управител на „Чех Пласт“ ООД, председател на Асоциация „Български врати и прозорци” с Председател на комисията Мениджъра по проекта и Изп. Директор на ТПП-Враца.
Съгласно експертната оценка победител е проект
 с автор Димитър Бонков:


четвъртък, 5 юли 2018 г.

Допуснати до оценка проекти в конкурса за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори в дуалното професионално образование и обучение


ДОПУСНАТИ ПРОЕКТИ ЗА УЧАСТИЕ



В „Национален конкурс за дизайн и изработване на лого и слоган за фирмите-партньори в дуалното професионално образование и обучение (ДПОО) от страната“

1.    Проект „ Образованието е кауза, бъдещето - цел";
2.    Проект „Дуална квалификация - Трудът е знание!“
3.    Проект „Динамични и образовани!“;
4.    Проект „Dynamic & Educated!
5.    Проект „Знанието е светлина, опитът е практика, двете заедно – бъдеще!“
6.    Проект „ИЗГРАЖДАМЕ ПРОФЕСИОНАЛИСТИ”.

Победителят ще бъде обявен публично до 12:00 часа на 16 юли 2018 г. в секцията на проекта, както и в блога на проекта.

сряда, 27 юни 2018 г.

Втори интерактивен дискусионен семинар за разработване на сценарий за модернизиране на системата на професионално образование и обучение




На 26 юни 2018 г. българските партньори по проекта Учене чрез практика, ТПП -Враца и МОН, РУО Враца проведоха втория интерактивен дискусионен семинар за разработване на  сценарий за модернизиране на системата на професионално образование и обучение.

След кратък преглед на наблюдаваното основно въздействие и въведение в подготовката за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, участващите заинтересовани страни имаха активна работа по групи. Всяка група, подпомагане и насочвана от фасилитаторите, представи своите предложения за разработване на сценарии.

С тяхната експертната подкрепа бяха дефинирани основните насоки по предварително изведени акценти като например промяна на нагласите, повишаване на капацитета, оценка на качеството, база-данни на фирмите-партньори в дуално обучение,  ранно кариерно ориентиране с включване на родителите и др.  по отношение на това, как преходът на съществуващото професионално образование и обучение чрез базирано на работа учене може реалистично да се осъществи в местния контекст. Тези насоки имат за цел да насърчат и улеснят прехода на съществуващата система за професионално образование и обучение.

Презентацията относно прегледа на наблюдаваното основно въздействие ще намерите на: https://drive.google.com/file/d/1eg7s4dV6LU7vHlWm_Ec-BtHmcAj9K6Yu/view?usp=sharing

Въведението в подготовката на ЗИД ЗПОО и нормативни промени и статистически данни вижте на: https://drive.google.com/file/d/18Q27BnYxWnrI_j7vi20bTBp4FQYs5Ik5/view?usp=sharing 

Снимки от семинара:









БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...