петък, 17 ноември 2017 г.

Предприемачество и учене чрез правене

Предприемачество и учене чрез правене - разпространение на проекта Learning by Doing сред младежи

В ТПП-Враца на 16 ноември 2017 г. се проведе открит урок по предприемачество с младежи от училище „Козма Тричков“, гр. Враца. Основните моменти от урока бяха: Избор на кариера; Игра `Конкурентоспособност`; Дискусии `Защо да се учим` и `Иновации и регионално развитие`.
По време на събитието екипът на проекта Learning by Doing от двете партньорски организации от България, Търговско-промишлена палата – Враца и Регионално управление на образованието, Враца разпространи информация за целите на партньорството и обясни същността на дуалното професионално образование, което предизвика жив интерес сред участниците.

Очакваме да подкрепите кариерното развитие на подрастващите и да се включите в работен семинар за изработване на визия за модернизирана система за професионално образование и обучение у нас. Събитието ще се проведе на 29.11.2017 г. от 10:00 часа в гр. Враца, п-д „Хр. Ботев“ № 1, дом на културата, ет.2. Пълният текст на поканата и дневния ред ще намерите тук.





понеделник, 23 октомври 2017 г.

Информационна кампания с младежи и предприемачи от IT сектора



Търговско-промишлена палата – Враца продължава изпълнението на проекта Learning by Doing и на
21.10.2017 г. (събота) във Враца в рамките на инициативата `Заедно редактираме дигитално България - EDIT on the Road with Google` проведохме информационна кампания за участващите в събитието предприемачи от ІТ сектора, иноватори и младежи.

Тук ще намерите презентацията ни във връзка с комуникационната кампания по проекта Learning by Doing.


Снимки от събитието:




понеделник, 2 октомври 2017 г.

Ключови съобщения при привличане на интерес към ПОО




Ключови съобщения
при привличане на интерес към ПОО
Key Messages  in the VET
sensations campaigns
От основни умения до технологични постижения!
Можем да го направим заедно!
Опитайте бъдещето си във фирма!
Бихте ли искали да имате повече ученици?
Моето бъдеще е като бъдещ техник
Бихте ли искали да имате квалифицирани сътрудници?
Инвестирайте в професионални курсове , инвестирайте в бъдещето на вашата компания.
Младите хора учат бързо!

From basic skills to technological excellence!

We can do it together!
From basic skills to technological excellence.
Try your future at the company!
Would you like to have more students?
My future is a future technician
Would you like to have qualified co-workers?
Invest in vocational study/training, invest in your company´s future.

Young people learn fast!

петък, 29 септември 2017 г.

Информационна кампания във връзка с обсъждане на концептуален документ за развитието на професионалното образование и обучение

На 27.09.2017 г. в рамките на проект Learning by Doing се проведе информационна кампания с участието на представители на МОН, РУО Враца, директори на професионални училище, работодатели и представители на бизнеса и журналисти от областите Враца, Монтана и Видин.
Пред многобройната аудитория от името на двете партньорски организации от България, Търговско-промишлена палата – Враца и Регионално управление на образованието, Враца г-жа Галина Евденова представи актуална информация относно проекта, изпълнението на дейностите, същността на дуалното обучение, добри практики, предизвикателствата и проблемите пред базирано на работа учене и модернизиране на системата за професионално образование и обучение.
Коментираните области за решаване бяха главно: Квалификация на учителите по нови технологии, материали и процеси; Умения, потребни на пазара на труда и тези, които се формират в училище; Наредбата за качеството на ПОО, Актуализация на Списъка на професиите и допълване на Държавните образователни стандарти; Връщане на млади хора, завършили средно образование, но без определена квалификация, към продължаващо обучение и придобиване на професионална квалификация.
Очакваме коментари и бележки от читателите на блога http://lbd-vratsa.blogspot.bg/ и заинтересованите страни по проекта Learning by Doing. Така ще подкрепите изграждането на визия за модернизиране на системата за ПОО, за да вървим към успешна професионална реализация и устойчива икономика в страната.




сряда, 20 септември 2017 г.

Дуално обучение – предизвикателства пред фирмите


Обучението чрез работа има силно положително въздействие върху местните икономики – облекчава прехода от образование към работа, повишава младежката заетост, намалява несъответствието `търсене - предлагане` на пазара на труда. Но въпреки това се отчитат редица пречки и предизвикателства пред неговото утвърждаване.
Предимството на проектът ДОМИНО - „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“ е, че се изпълнява съвместно с Министерство на образованието и науката /МОН/ и всички учебни програми в него се утвърждават от министъра на образованието. По този начин стават част от задължителните учебни програми за професионално образование и обучение. Много важно е да се отбележи, че тези програми се разработват от професионалисти от фирмите-партньори, тоест с реално участие на бизнеса в учебното съдържание на професионалното обучение.
Тук изброяваме някои предизвикателства, които стоят пред бизнеса и обучаващите фирми в пилотното въвеждане на дуално обучение с проекта ДОМИНО:
  • Един от най-големите проблеми, споделяни от фирмите е намирането на професионалисти, средни техници.
  • Друго немалко предизвикателство е усъвършенстването на нормативната база и модернизиране на учебните програми.
  • Необходими са множество промоционални дейности на различни нива с насоченост към учениците и техните родители, към младежки центрове и такива за кариерно ориентиране и към доставчици на ПОО.
  • За бизнеса е важно решаването на въпроса с усъвършенстването на законодателството за трудовия договор при дуално обучение.
  • Здравното осигуряване на учениците в дуална форма трябва да се реши  – от една страна като ученици те са здравно осигурени от държавата, а от друга – поради това, че имат трудов договор, работодателят също дължи за тях здравни осигуровки.
  • Въвеждане на стимули за предприятията, които обучават ученици - те могат да бъдат данъчни или други подходящи облекчения, подобни на вече въведени в други държави като Словакия. Първоначалната инвестиция от страна на фирмите е голяма и ако приемането на стажанти и осигуряването за тях на работни места, наставници и възнаграждение не е проблем за по-големите фирми, то за малките и средни предприятия създава финансова тежест.
  • Въвеждане на минимални критерии за фирмите, които искат да приемат стажанти.
  • Създаване на регистър на обучаващите фирми, така че родителите и учениците да могат да се ориентират по-лесно.
  • Приемане от страна на МОН на методология за разписване на програми за професионално образование и обучение с реално участие на професионалисти от съответните професии.
  • Въвеждане на законово изискване учебните програми да се актуализират на всеки 5 години.
  • Приемане на рамкова програма за обучение на наставници
  • Други свързани са:
    o   създаване на система за утвърждаване на неформалното обучениеo   подобряване на качеството на образованиетоo   модернизиране на учебните програмиo   засилване на отчетността на доставчиците

Основен източник: http://www.standartnews.com/mneniya-intervyuta/danachni_oblekcheniya_za_firmi__investirashti_v_dualno_obuchenie-357234.html

петък, 15 септември 2017 г.

Дуалното образование - все по-търсено и престижно


В първия учебен ден на 15 септември  тази година близо 800 ученици прекрачват прага на 30 професионални гимназии в 19 града в цялата страна, за да се обучават по системата „учене чрез работа“ в рамките на проекта ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) на Българо-швейцарската програма за сътрудничество.
Безпрецедентен е ангажиментът на бизнеса към дуалното образование: над 170 фирми поеха тази година ангажимент в рамките на проекта ДОМИНО към обучението на бъдещите кадри, като им осигуряват възможности за практика, наставници и работа със заплащане, още докато учат.
Активността на фирмите за включване в дуалното образование надхвърли всичките ни очаквания. Фирмите показват, че са готови да споделят с държавата не само разходите за професионалното образование, но и отговорността за неговото качество“, споделя Петя Евтимова, ръководител на проекта. От участващите в ДОМИНО над 170 фирми 70 % са изцяло български. „В дуалното образование се включват не само големи предприятия, 60 % са средните предприятия и малките фирми. 80 % от участващите фирми са в областта на тежката промишленост и енергетиката, а 20% са в сферата на леката и туристическата индустрия“, допълва Евтимова.
Учениците по дуално образование в рамките на ДОМИНО ще се обучават тази година по общо осем професии, които са търсени от бизнеса: машинен техник за машини и системи с цифрово-програмно управление, техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти, електротехник, газов техник, готвач, техник по транспортна техника, техник на електронна техника и техник-технолог в дървообработването.
Дуално образование по швейцарски модел има в цялата страна: София, Плевен, Русе, Добрич, Бургас, Ямбол, Сливен, Казанлък, Стара Загора, Пловдив, Перник, Кюстендил, Севлиево, Златица, Варна, Сандански, Троян, Радомир, Панагюрище.
През 2015 година българо-швейцарският проект ДОМИНО започна в две гимназии –  в София и Казанлък, по две професии. Година по-късно професиите бяха пет, броят на училищата – 16, учениците – 425, а фирмите партньори – 63 в 11 града.
През май тази година завърши първият в България ДОМИНО – випуск. 20 възпитаници на Професионалната гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък получиха удостоверение за завършено дуално обучение по швейцарски модел „учене чрез работа“, което допълва дипломите им за средно образование и сертификата за професионална квалификация за машинни техници, специалност „Машини и системи с цифрово-програмно управление“. Повечето от тях вече работят във фирмите, в които се обучаваха като ученици, а други избраха да следват.
За проекта ДОМИНО:
С общ бюджет от 3,5 милиона швейцарски франка проектът ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“) подкрепя реформите в системата на професионалното образование чрез въвеждане на съвременни дуални методи на базата на българските традиции и черпейки опит от Швейцария, която има световно призната система на дуално обучение и едно от най-ниските нива на младежка безработица в света. С всяка учебна година се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда, като накрая те ще бъдат два дни от седмицата в училище, а в останалите три ще работят със заплащане по договор и със заплащане в предприятията, включени в системата на дуалното образование. До приключването на проекта през 2019 година  в ДОМИНО се предвижда да бъдат обхванати общо 1 200 ученици в над 30 професионални училища, както и поне десет професии.
Източник: 

понеделник, 11 септември 2017 г.

Обучителен семинар с представители на детските градини

Днес, 11.09.2017 г. Търговско-промишлена палата - Враца и Министерство на Образованието и Науката - Регионално Управление на Образованието проведоха обучителен семинар с представители на детските градини от Област Враца относно темата за професионално образование и обучение и дуално професионално обучение. По време на семинара бе представена същността на Дуалното професионално обучение, както и полезни практики и идеи за работа в детските градини.
Съвместно бяха обсъдени различни подходи за работа по темата с децата, така че всички заинтересовани страни да допринесат за модернизиране на системата за професионално образование и обучение в България. Основната цел на семинара бе пред участниците да бъдат представени подходящи идеи за работа с децата и респективно техните родители и близки относно отношението към труда, различните видове специализирана подготовка и взаимовръзките между тях, които  способстват за подобряване на нашето всекидневие. Бяха дискутирани теми като учене през целия живот и образователни ресурси на Lego, както и предизвикателства на пазара на труда в близкото бъдеще.

Семинарът се проведе в изпълнение на проект „Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в  професионалното образование и обучение в Дунавския регион за ефективно модернизиране на системите за професионално образование и обучение - Learning by Doing (Учене чрез практика). 
Презентацията от семинара ще намерите на следния линк:
https://drive.google.com/open?id=0B3eMgynJS93aZnpaMm5KM0hMcEU 


БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...