сряда, 27 март 2019 г.

Държавата ще инвестира 76 млн. лв. в образованието за година

Държавата ще инвестира 76 млн. лв. за развитие на образованието в България. Въпросните средства ще бъдат отпуснати по общо 17 национални програми, които ще осигурят допълнително финансиране на политики и мерки за равен достъп до качествено образование. Това одобри правителството на днешното си заседание.

Четири от програмите са изцяло нови: „Заедно в грижата за ученика“, „Мотивирани учители“, „IT бизнесът преподава“, „Иновации в действие“. В други програми модулите са разширени и насочени към финансиране и на нови дейности – НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ и НП „Успяваме заедно“. По нова програма ще се подпомагат общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация.

Новата програма „IT бизнесът преподава”, по която бюджетът е в размер на 1 млн. лв., предвижда изграждане на връзка с IT бизнеса и включва три модула. Чрез програмата ще се създадат условия за партньорство между IT бизнеса и училищата, в рамките на което представители на технологични фирми ще организират семинари за учениците от І до Х клас. Предвижда се в гимназиалната степен представители на бизнеса да преподават съвместно с учителите, както и да се даде възможност на учителите да опреснят и надградят знанията си чрез краткосрочни стажове и участие в проекти на IT фирми.

Повече средства се предвидени по НП „Ученически олимпиади и състезания“ за подготовка на децата и за провеждане на състезания – 3.2 млн. лв. Програмата ще позволи вече и преподаватели от висшите училища и БАН, както и други специалисти да бъдат привличани за подготовка на учениците. Ще се финансира и ново национално състезание по финансова математика.

Националната програма „Иновации в действие“ с бюджет от 1 572 600 лв. се създава, за да обменят училищата иновативни практики на място. Планира се да се включат до 580 училища. Програмата ще подпомага партньорство между две иновативни училища, както и между иновативно с неиновативно. Ще се финансира и популяризиране на иновациите чрез уебсайт на иновативните училища.

Национална програма „Мотивирани учители“, която е с бюджет от 1.7 млн. лв., е насочена към осигуряване на учители по математика, физика и астрономия, информатика и информационни технологии на училища в райони със специфични условия. Програмата ще предлага и въвеждащо основно обучение за придобиване на квалификация „учител“ по същите предмети, както и обучение за придобиване на допълнителна квалификация „учител по математика“, „учител по физика и астрономия“, „учител по информатика“, „учител по природни науки в основната степен на образованието“, „учител по информационни технологии“, „учител по чужд език“ и „учител по религия“.

Обучения за учители от направление „Компютърно моделиране“ са планирани и в национална програма „Обучение за IT кариера“. Новост е възможността за удостоверяване на професионални знания, умения и компетентности на професия „Приложен програмист“.

Увеличен е бюджетът на НП „ИКТ“, като чрез нея ще продължи осигуряването на съвременни информационни и комуникационни технологии. Училищата ще могат да кандидатстват за закупуване на интерактивно мултимедийно оборудване или иновативен хардуер за институциите от системата на предучилищното образование, за внедряване на образователни електронни ресурси, електронни платформи, електронен дневник, както и за изграждане/доизграждане на Wi-Fi мрежи.

Програмата „Заедно в грижата за ученика“ е свързана със системно проследяване на личните постижения на учениците, чрез успеха им по всички предмети.

По програмата за десегрегация ще се съфинансират общински проекти за подобряване на условията за достъп до качествено образование на деца и ученици - транспортни разходи, работа с родители и други дейности, предложени от общините. Ще се финансира и осигуряването на учебни пособия и материали и включването на образователни медиатори.

Увеличен е обхватът и бюджетът на модул „Културните институции като образователна среда“ по програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ - от 100 хил. лева на 250 хил. лв. Освен в музеи, училищата ще могат да провеждат уроци в художествени галерии. Учениците ще могат да посещават театрални и музикални постановки.

За Центровете за специална образователна подкрепа са предвидени 1.6 млн. лв. за закупуване на специализирани уреди, дидактически средства, за терапевтична и рехабилитационна дейност на децата.

Детските градини ще имат възможност да кандидатстват по програма „Успяваме заедно“ за изграждане на подкрепяща, интерактивна среда, за работа със семейната общност и др.

По програма „Заедно за всяко дете“ са предвидени средства за проекти, свързани с обмяна на добри практики в работата с родители по Механизма за обхват на деца и ученици.

Ще продължи финансирането по останалите национални програми, действали предишни години - „Система за национално стандартизирано външно оценяване“, „Роден език и култура зад граница“, „Без свободен час“, „Създаване на достъпна архитектурна среда“, „Квалификация“ и „Оптимизация на вътрешната структура на персонала“.

Източник: https://www.economic.bg/

сряда, 20 март 2019 г.

Зам.-Министър Колева дискутира младежките политики с младите хора във Враца

На 21 март 2019 г. заместник-министър на младежта и спорта Ваня Колева ще се срещне с младите хора във Враца, за дапрестави реализираните дейности на Министерството по отношение на младежта до момента.

Срещата ще се състои от 11:00 часа в "Младежки център" и има за цел да бъдат идентифицирани новите цели и приоритети, които ще бъдат включени в следващата Национална стратегия за младежта.

Събитието ще се проведе в партньорство с община Враца, Регионално управление по образованието, Областна администрация Враца и няколко университета. По този начин се осъществява междусекторния подход за изпълнение на държавната политика за младежта.

Министерство на младежта  и спорта е основен орган на държавната власт за развитие, прилагане и координация на политиките за младите хора на България и именно за това един от главните приоритети в работата му е бъдещата Национална стратегия за младежта след 2020 г.













Източник: http://modernavratza.com

понеделник, 18 март 2019 г.

Бизнесмени дават рамо на ученици


Работна среща на тема „Кариерно ориентиране на учениците” ще се проведе в Кнежа. Организатори на проявата са общинската администрация в града и местната гимназия по земеделие „Стефан Цанов”. Проявата се реализира съвместно с местния бизнес от града и региона. Целта е представяне на възможности на учениците за професионална реализация по специалностите, изучавани в училище.
Срещата ще се проведе на 19 март от 17 ч. в конферентната зала на ПГЗ „Стефан Цанов” в Кнежа.




Източник: http://www.vratzadnes.com

сряда, 13 март 2019 г.

Малина Николова презентира добрия опит в сферата на професионалното образование в област Враца


Областният управител на област Враца Малина Николова е екип от експерти от Областна администрация - Враца взеха участие в стартираща пресконференция по Проект "Създаване на Северозападен регионален борд "Образование-бизнес", проведена на 11 март 2019 година в областна администрация - Ловеч.

Проектът се изпълнява от "Форум за наблюдение и анализ на публични политики", в който партньори са трите областни администрации на Враца, на Ловече и на Монтана. Финансирането на проекта е по Приоритетна ос "Ефективно и професионално управление в партньорство с гражданското общество и бизнеса" на ОП "Добро управление" 2014-2020.

В пресконференция участваха Ваня Събчева, областен управител на област Ловеч, областният управител на Монтана Росен Белчев, кметът на Ловеч Корнелия Маринова, началникът на Регионално управление на образованието - Ловече Еленко Начев, ръководство на проектаот Фондация "Форум за наблюфение и анализ на публични политики" и Комисията по заетост към Областния съвет за развитие на област Ловеч.

Основните цели идейности бяха преставени от Ръководителя на проекта Асенка Христова. Проектът е на стойност 79 800 лв. безвъзмездна финансова помощ, в това число 85% съфинансиране от Европейски социален фонд в размер на 67 860 лв. и 15% национално финансиране в размер на 11 975 лв.

"Това, че създаваме Северозападен регионален борд "Образование-бизнес", като иновативен механизъм за координиране и подпомагане на сътрудничеството между регионалните и местните власти, социалните партньори и бизнеса е изключително важно, както за нас участниците в проекта, така и за всички области от Северозападния рейон, където ще мултиплицираме добрият опит и резултати, формирани на база интегрираните политики между партньорите в проекта", изрази становището си при откриването на срещата областният управител на област Враца.

Добрият опит в сферата на развитието на професионалното образование и обучение на област Враца беше презентиран от Малина Николова.

Областният управител акцентира върху новите стъпки на широкия кръг от участници, включени в разработената и прилагана Пътна карта на дейностите по Държавния план-прием в област Враца. Анализът, направен на база реализирания план-прием за 5 годишен период, отчита увеличаване на професионалните паралелки за сметка на профилираните.

"Преминахме през много и различни предизвикателства, преодоляхме съпротивата от страна на училищата, сблъсквахме се с липсата активност от страна на работодателите, но със своите действия убедихме учебните заведения, че приемът трябва да бъде ориентиран единствено в полза на ученика и приобщихме работодателите като ключови участници в процеса. Счита, че представената добра практика на област Враца за координиране и подпомагане на сътрудничеството между местните власти, социалните партньори и бизнеса при формулирането и изпълнението на регионалните политики в областта на професионалното образование и обучение, ще допринесе  за ефективното изпълнение на заложените в проекта дейнсоти", каза Малина Николова и пожела успех в резлизацията на проекта.



Източник: http://modernavratza.com

вторник, 26 февруари 2019 г.

Втора среща на заинтересованите страни за обсъждане на Стратегическия модел за модернизация на Учене чрез практика по Професионалното образование и обучение в България

Втората среща за обсъждане на Стратегическия модел за модернизация на системата за професионално образование и обучение и по-специално на Учене чрез пракатика в Професионалното образование и обучение се проведе във Враца на 19.02.2019 г. с участието на Министерството на образованието и науката, представлявана от заместник-министър Таня Михайлова, ръководител на Дирекция ПОО - г-жа Мария Тодорова, областния управител на Враца - г-жа Малина Николова, ръководители на Регионални дирекции по образование, местен бизнес, професионални училища и партньори по проекта.

Ръководителят на проекта, прартньор 7 - г-жа Галина Евденова представи на участниците заключенията от казуса и сценария за модернизация като основа на стратегическия модел за модернизиране на Учене чрез практика в ПОО. Тя подчерта, че регионалният модел на сътрудничество и сътрудничество между заинтересованите страни - пътна карта за планиране на държавното приемане, одобрен от Министерството на образованието и науката като пилотен модел за размножаване в други региони на България, са нашият принос за стратегията на регионално ниво и в същото време националната стратегия. Основните теми на дискусията бяха ранното ориентиране на превозвачите и консултантските услуги, националната програма за обучение на учителите по ПОО и наставниците за системата Учене чрез практика, качествена рамка за Учене чрез практика в ПОО.

Участниците направиха някои предложения и предложения за подобряване на стратегическия модел, като се вземат предвид специфичните регионални потребности. Предложенията и коментарите от първата и втората среща на заинтересованите страни ще бъдат представени на институциите и организациите, които ще участват в кръглата маса на високо равнище през април за политически препоръки по отношение на стратегическия модел за модернизиране на Учене чрез практика в ПОО в България.





сряда, 6 февруари 2019 г.

Министерството на икономиката ще поддържа база данни за работодателите, които обучават чрез работа

Министерството на икономиката подготвя Наредба за създаване и поддържане на информационна база данни на работодателите, които отговарят на изискванията за осъществяване на обучение чрез работа.
Това съобщи заместник-министърът на икономиката Лилия Иванова при откриването на кръгла маса на тема „Бизнес и образование – перспективи и предизвикателства“, организирана от „Национална компания индустриални зони“ ЕАД /НКИЗ/.
Целта на форума е да се обсъдят мерки за подобряване на взаимодействието между бизнеса и образователните институции в подкрепа на процеса по осигуряване на необходимите на инвеститорите кадри, съобщават от пресслужбата на Министерството на икономиката.
Икономическият заместник-министър уточни, че с Наредбата ще се определят условията и реда за включване на предприятие в информационната база данни и обстоятелствата, които подлежат на вписване. „Включването на работодатели в информационната база данни ще бъде доброволно и няма да се изисква държавна такса от страна на работодателите. Информационната база данни на работодателите ще е публично достъпна", поясни тя.
Заместник- министър Иванова посочи, че политиката на Министерство на икономиката в процеса на въвеждане на дуалното обучение в България също е насочена към преодоляване на недостига на квалифицирани кадри за предприятията в България и намаляване на младежката безработица. Министерството подкрепя и активното участие на бизнеса в изготвянето на учебните програми за дуално обучение, стана ясно по време на срещата.
Иванова изтъкна, че Министерството на икономиката съвместно с МОН и МТСП е изпълнило успешно проект – „Домино“ за "Швейцарска подкрепа за въвеждане на принципите на дуалното обучение в българската образователна система“. „Проектът завърши през 2018 г., в него се включиха над 1600 ученици в обучение чрез работа, 32 професионални гимназии и 170 предприятия, заяви тя и подчерта, че благодарение на приложението на дуалното обучение, младите хора започват да работят в приоритетни сектори на икономиката и в такива, в които бизнесът изпитва трудности с намирането на кадри.
По думите й основният въпрос, който инвеститорите задават, когато избират терен за своята инвестиция, е дали има качествена работна ръка. „По тази причина освен активното въвеждане на дуалното обучение е необходимо да се създадат и центрове за преквалификация, чрез които да се отговаря на търсенето“, каза икономическият заместник- министър.
Лилия Иванова посочи, че за последните 10 години от създаването си благодарение на НКИЗ са реализирани инвестиции за над 550 млн. лв. и са разкрити близо 2500 работни места. В момента текат интензивни преговори с още близо 20 потенциални инвеститора за инвестиционни проекти за над 160 млн. лева и разкриване на повече от 1000 нови работни места. „За да продължи тази тенденция много важна е връзката между бизнеса и образованието, за да се създадат общи визии и добри политики и да осигурим висококвалифицирани кадри ", завърши тя.
Дискусията, която организира „Национална компания индустриални зони“, е продължение на инициативата на компанията Fast Tracking Success, която е насочена към ускорено професионално изграждане на младите кадри от университетите и професионалните гимназии чрез постоянна заетост и стажове в компании от портфолиото на Зоните. Програмата цели преодоляването на проблема с младежката безработица. Чрез този проект се осигуряват условия за ускорено професионално изграждане на младите специалисти. Проектът “Fast Tracking Success” се реализира в партньорство с водещи университети от цялата страна, а инициативата стартира в средата на 2017 г.

Източник: https://enterprise.bg

четвъртък, 31 януари 2019 г.

Първа среща на заинтересованите страни в Словения

На 30.01.19 г. в рамките на работен пакет 6 по проекта Learning by Doing, Институт на Република Словения за професионално образование и обучение организира първия семинар със заинтересовани страни в областта на ПОО. Около 25 участници обсъдиха развитието на няколко приоритетни области за словенската стратегия за ПОО. Семинарът бе модериран от един експерт с цел намиране на консенсус по отношение на добавената стойност на стратегическите области. На 20 февруари ще се проведе работен семинар, който да определи по-конкретно следващите стъпки в разработването на окончателната стратегия.





БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...