събота, 24 февруари 2018 г.

Интерактивен семинар на тема „Дуално професионално образование и обучение и добри практики“



На 23.02.2018 г. ТПП-Враца и МОН, РУО Враца проведоха интерактивен семинар на тема „Дуално професионално образование и обучение /ДПОО/ и добри практики“ – споделяне на опит от Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ -. София и от Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Г. Павлов“ – София.
Гост-лектори бяха  директорите на двете гимназии, както и преподаватели, и наставници от професионални направления, ученици, съответно от:
Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София
- инж. Таньо Стойчев - Директор,
- инж. Доброслав Митев - Наставник от „Овергаз Инк.“ АД
-  инж. Карло Янев , направление Автотранспорт и
- Мартин Гърмидолов - ученик от ХІІ клас в дуална форма на обучение „Газова техника“
Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Г. Павлов“ – София
- г-жа Нели Стоянова – Директор,
- инж. Албена Радомирова – Преподавател,
- Кристина Цанова – ученичка от ХІ и
- Виктория Йорданова - ученичка от ХІІ клас в дуална форма на обучение
  „Производство на мляко и млечни продукти“
Освен това от инж. Румяна Петрова - Директор на Професионална гимназия по Търговия и ресторантьорство – Враца и от инж. Ирма Емилиянова - Директор на Професионална техническа гимназия „Н. Вапцаров“ – Враца  научихме малко повече кои фирми и специалности ще провеждат дуално професионално обучение и как върви подготовката за този процес в съответното училище от учебната 2018/2019 година.
Настоящата среща даде възмоност за черпене на информация и опит от „кухнята“ –
Как на практика протича дуалното обучение в дсве професионални гимназии в страната?
Какви плюсове и минуси има процеса?
Какви трудности и решения са намерили при преодоляване на препяствията?



Презентациите, изнесени по време на семинара може да намерите на следния линк: https://drive.google.com/file/d/1HOoE2hdGvmGw7UqCpAjYUzKkW-c-gt8D/view?usp=sharing


Този семинар е първият от поредица от общо 5 /пет/ обучителни семинара, които са насочени към основните страни в процеса на учене чрез практика. Следващите са посветени, както  следва: 
2-ят - Съвременно обучение  от Телерик Академия. По представен тематичен учебен видео материал за кариерно ориентиране ще се проведе дискусия.
3-ят интерактивен обучителен семинар е за запознаване с подходящи  техники за комуникация на бизнеса с родители и ученици.
4-ият касае също актуална и важна тема “Избор и подготовка на ментори при фирмите-партньори в ДПОО“
и
5-ят ще запознае участниците „Как работодателите може да се включат при актуализиране и осъвременяване на учебното съдържание, на учебните програми и при оценяване на придобитите знания по специалности и професии“  
Снимки от събитието: 


четвъртък, 15 февруари 2018 г.

Покана за интерактивен семинар „Дуално професионално образование и обучение и добри практики“


ПОКАНА                              
Търговско-промишлена палата - Враца и Министерство на образованието и науката - Регионално управление на образованието- Враца Ви канят на 23 февруари, 2018 г. (петък) от 10.30 часа в гр. Враца, площад „Христо Ботев“ № 1, Дом на културата, етаж 2 на интерактивен семинар „Дуално професионално образование и обучение и добри практики“.
По време на семинара се предвижда да бъдат обсъждани добри практики при предоставяне на  Дуално професионално образование и обучение /ДПОО/ в България и трудностите в процеса както на обучение, така и при сътрудничеството с фирмите-партньори. Темата е актуална за професионалните гимназии, учениците, които предстои да определят своя избор за продължаване в гимназиален етап на образование и съответно – техните родители и в не по-малка степен - за представителите на бизнеса и всички институции, ангажирани с процесите в сферата на професионално образование чрез базирано на работа учене. Основната цел на семинара е пред участниците да бъде представен пилотен опит от професионални гимназии вече практикуващи дуалното обучение в страната и да се дискутират добри практики, способстващи за усвояване на професия чрез работа в реална работна среда.
Семинарът се провежда в изпълнение на проект „Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в професионалното образование и обучение в Дунавския регион за ефективно модернизиране на системите за професионално образование и обучение - Learning by Doing (Учене чрез практика), в който партньори от българска страна са Търговско-промишлена палата – Враца и Министерство на образованието и науката - Регионално управление на образованието- Враца.
Поканени са да участват работодатели, ученици, преподаватели и заинтересовани страни за модернизиране на системата на ПОО.

Дневен ред:

10:15 – 10:30
Регистрация и кафе за добре дошли
10:30 – 10:45
Откриване на семинара
10:45 – 11:15
Същност на дуалното професионално образование и обучение
11:15 – 12:00
Споделяне на добри практики за учене чрез практика в Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ - София
инж. Таньо Стойчев – директор, преподавател, ученик в дуална форма на обучение и наставник
относно предизвикателството да се прави дуално професионално образование и обучение
12:00 – 12:30
Въпроси и дискусия
12:30 – 13:30
Обедна почивка, кетъринг

13:30 – 14:15
Споделяне на добри практики за учене чрез практика в Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Г. Павлов“ – София
г-жа Нели Стоянова-директор, преподавател и ученици в дуална форма на обучение
относно връзката между образование и бизнес
14:15 – 14:45
Въпроси и дискусия
14:45 – 15:00
Кафе пауза
15:00 – 15:30
Професионално образование в региона на Враца в процес на модернизиране
- споделяне на опит от участниците от ПГ Търговия и ресторантьорство – Враца и Професионална техническа гимназия „Н. Вапцаров“ - Враца
15:30- 16:00
Обобщаване
Неформални разговори

Следете и участвайте в блога по проекта:  http://lbd-vratsa.blogspot.bg

четвъртък, 1 февруари 2018 г.

Развитие за Дуалното професионално образование и обучение в региона



Партньорите по проекта Learning by Doing ТПП-Враца и РУО Враца проведоха през изминалия месец януари редица разговори и дебати с представители на различните заинтересовани страни: 

С ръководители на фирми от региона (04.01.2018 г.), които изпитват остра нужда от квалифицирани технически кадри и от съдействие при комуникацията с родители, ученици и обществеността.


С народни представители, регионални и местни власти, директори на училища, общественици и фирми (29.01.2018 г.) разискваха проекта за държавен план-прием, в който се предвижда намаляване на паралелките с прием след 7-ми клас за следващата учебна година в училищата в община Враца с превес на професионалните.
   Подготвяният проект предизвика недоволство сред някои родители и учители, но пък определено фокусира обществения интерес към дуалното професионално образование.
    Демографските проблеми пряко касаят подновяването на поколенията и икономическото развитие. Броят на завършващите седмокласници определя създаването на по-малко паралелки в средното образование в региона.

С директори и  специалисти в сферата на ПОО (30.01.2018 г.) относно промени в Наредба № 1 (https://drive.google.com/file/d/1PKXuiFG7Id31JyGBkcNa1Th9k-ArhmWG/view?usp=sharing) за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа и предстоящи дейности по Националния план за изграждане на капацитет за развитие на системата на ПОО в страната.

Държавният план-прием за учебната 2018/2019 година предстои да бъде внесен за одобрение в Областния съвет за развитие на 8 февруари, след това защитен пред специализирана комисия на Министерството на образованието и науката. Съгласно Закона за предучилищно и училищно образование държавният план-прием не подлежи на обществено обсъждане.

Разкриваните паралелки за дуално професионално обучение са постижение за региона. Никой от пилотните проекти за въвеждането на Швейцарски, Германски или Австрийски опит за базирано на работа учене няма дейности в Северозападния регион.

Предстои ни широка разяснителна кампания в подкрепа на придобиването на знания и умения по конкретни специалности и професии чрез базирано на работа учене. Завършвайки средно образование да получиш и диплома, и сертификат за професионална квалификация.  Докато учиш  да  натрупаш практически трудов опит. А след това може да продължиш образованието си във висше учебно заведение или да започнеш работа.


Снимки от посочените събития по поредността им:




вторник, 9 януари 2018 г.

Професионалното образование не е безплатно и приносът на частните компании трябва да се увеличи


Източник: www.investor.bg/za-nachinaeshti/126/a/shveicarski-ekspert-profesionalnoto-obrazovanie-ne-e-bezplatno-253332/

                 Професионалното образование не е безплатно, казва Ханспетер Танер*, старши консултант по професионално образование към Швейцарския федерален институт за професионално образование и обучение (SFIVET), който често посещава България за срещи по проекта за въвеждане на дуалното обучение ДОМИНО.
Ø                    Проектът за учене чрез работа се финансира от Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Като определя ДОМИНО като добре работещ проект експертът откроява и някои предизвикателства. 
Според него приносът на частните компании трябва да се увеличи. Сега фирмите често са доволни от възможността да получат квалифицирана работна ръка и възприемат ДОМИНО с отворени обятия. Когато обаче стане дума да се вложат средства, ентусиазмът бързо спада, казва експертът, цитиран от организаторите на проекта.
„От самото си начало професионалното образование не е безплатно. Наставниците трябва да бъдат изпратени на курс, трябва да отделят от работното си време да обучават учениците. Възприемането на факта, че дуалното образование изисква голяма подкрепа от фирмите е все още предизвикателство за частния сектор“, според Ханспетер Танер.
Ø                 Второто предизвикателство е свързано с устойчивостта на извършената досега работа, която е все още крехка. Ако бъде разширен обхватът на проекта, трябва да има институция на национално ниво, както и новатори, които направляват и развиват процесите с високо качество, за да се стигне до самостоятелно действащ процес.
„Професионалните гимназии са в центъра на системата за професионално обучение и всеки ученик излиза от училище с диплома, а това му отваря вратите към следващите степени на професионалното образование“, обяснява Ханспетер Танер. Ако и родителите осъзнаят, че това е предимство, то и престижът на дуалната форма на професионално образование автоматично ще се увеличи.
Много страни в света, по думите му, са заинтересовани от швейцарската система за дуално образование поради безусловно положителното й влияние върху трудовия пазар.

*

Ханспетер Танер - швейцарски експерт с голям опит в дуалното образование. Завършил е машинно инженерство в Университета за приложни науки в Берн, работил е дълги години за Швейцарския федерален институт за професионално образование и обучение (SFIVET), партньор на проекта ДОМИНО. Има опит в проекти за дуално образование по швейцарски модел „учене чрез работа“ в Индия, Южна Африка и Словакия.

петък, 15 декември 2017 г.

На вниманието на работодателите: Заявки за план-прием 2018/2019 г.

След проведена среща с Регионално управление на образованието, Враца във връзка с планирането в училищното образование се прие за целесъобразно, заявяването на необходимостта от кадри по съответна специалност за план-приема през учебната 2018/2019 год. за Област Враца да става с тук приложената форма.
Основната цел е да се преодолее голямата разлика между търсене и предлагане на пазара на труда от квалифицирани кадри. От направените проучвания става ясно, че в следващите години ще се задълбочи недостига от кадри по всички технически професионални направления, а в същото време при тях се очаква най-голям ръст на доходите.
Очакваме Вашите заявки за квалифицирани кадри като ни върнете попълнена формата в срок до 04 януари 2018 год.
Необходимо е да изредите специалностите от професиите, за които заявявате обучение, прогнозен брой, форма на обучение (дневна, задочна, дуална).
За Ваше улеснение приложено ще намерите, предоставен от ПП7: МОН, РУО-Враца, списък на професионалните гимназии и средни училища, които осъществяват професионална подготовка в област Враца по изредените специалности.


С пожелания за весели Коледни и Новогодишни празници, успешна работа, ползотворно сътрудничество и просперитет!

сряда, 6 декември 2017 г.

Работен семинар за изграждане на визия за модернизиране на системата за ПОО

В изпълнение на проект Learning by Doing или Учене чрез практика, Търговско-промишлена палата - Враца организира и проведе съвместно с Министерство на Образованието и Науката - Регионално Управление на Образованието, Враца работен семинар за изграждане на визия за модернизиране на системата за професионално образование и обучение. Събитието се състоя на 29 ноември, 2017 г. в гр. Враца, пл. „Христо Ботев“ №1, Конферентна зала, етаж 2. 

По време на събитието бяха представени резултатите от първата сесия на семинара, както и натрупан опит от инициативи и проекти по прилагане на Дуално професионално обучение в страната. 

В резултат от работата на втория семинар по проблемите на модернизация на професионалното образование и обучение и въвеждане на дуална форма на обучение в България, бяха направени предложения за Основни стъпки за по-добра стратегия за модернизация на ПОО като създаване на устойчивост за системата на ПОО и предпоставки за развитието й, актуализиране на съдържанието на учебници, учебни помагала и учебна документация, повишаване на привлекателността на ДПОО, система за повишаване на качеството на професионалното образование, подобряване на материално техническата база в училищата, включително общежития, осигуряване на транспорт на учениците от дуално обучение; затваряне на цикъла – професионално училище - браншова организация – университет.

Също така бяха предложени дейности за ускоряване модернизацията на ДПОО чрез популяризиране на добри практики за квалификация на учители в ДПОО, популяризиране на успешно завършили дуално ПОО и реализира ли се младежи, създаване на работещи механизми за кариерно ориентиране, позитивна медийна кампания за привличане на повече ученици и промяна на нагласите на обществото към професионалното образование, съвременни форми на привличане на ученици към дуално обучение, използване на възможностите на международния обмен, включване на повече изявени професионалисти в процеса на дуално обучение.

Направените предложения са принос на проекта “Учене чрез практика“ към процеса на формиране на концепция за модернизация на професионалното образование и обучение и разпространение на дуалната форма на професионално обучение като отговор на нуждите на българската икономика от млади и квалифицирани кадри.





понеделник, 4 декември 2017 г.

Проект Learning by Doing на заседание на Областния съвет за развитие на Област Враца

На заседание на Областния съвет за развитие /ОСР/ на Област Враца, проведено на 30.11.2017 г. в Заседателната зала на Областна администрация – Враца в присъствието на 20 членове на ОСР и служители на администрацията на дневен ред е поставен въпросът за Дуалното образование и обучение в училищата от област Враца.

Г-жа Галина Евденова, Началник на Регионално управление на образованието, Враца  след кратък преглед на работата за модернизиране на системата за професионално образование и обучение /ПОО/ акцентира върху необходимостта от по-голяма активност на всички заинтересовани страни за развитие на ПОО и въвеждане на дуалното обучение защото прилагайки го всички страни печелят  - учениците получават професия, фирмите ще имат квалифицирани работници и държавата.  Тя обобщава, че дуалната система на обучение е възможната и необходима връзка между училищата и реалната практика; в план-приема за 2015/2016 г. в област Враца са реализирани 1.5 паралелки с дуална форма на обучение, а през 2017/2018 - 6,5 паралелки; през настоящия месец декември предстоят срещи с кметове, представители на общинските съвети и бизнеса във връзка с предстоящия план-прием за 2018/2019 г.

 На заседанието е представена също реализацията на проекта с национално и стратегическо значение „Learning by Doing“ , съфинансиран по Транснационална програма „Дунав 2014-2020“, чийто екип е натоварен с огромната отговорност да изготви Национална стратегия за дуалното обучение. Проектът се реализира с партньорството на 24 организации от девет държави, от Българска страна това са Търговско-промишлена палата - Враца и Регионално управление на образованието, Враца.

Отношение по темата взема и г-жа Илиана Филипова, изпълнителен директор на ТПП - Враца, представител на работодателски организации и мениджър на проекта. Тя изразява своето задоволство от изпълнението на проекта и посочи неговата изключителна важност и призовава  за по-голяма ангажираност от страна на общините при разработването на предстоящия план-прием за училищата, с цел успешното му реализиране и повишаване на привлекателността на професионалното образование и обучение.



БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...