петък, 19 април 2019 г.

Дни на професийте

„Изборът на професия е едно от най-важните решения в живота на всеки човек, защото подходящата професия е тази, която преди всичко ни кара да се чувстваме удовлетворени и значими. Тя трябва да отговаря на индивидуалните способности на учениците, но и на потребностите на пазара на труда. Целите, които си поставяме с тези дни на професиите са постигане на по-добра информираност на ученици и родители, както и пряка връзка с професионалната ви реализация. Избирайки училището, вие избирате своето бъдеще“, каза пред учениците Евденова.
От Езиковата гимназия във Враца подканиха децата да изучават наесен при тях професията „Графичен дизайн“, която по думите на директора на училището Валентина Михайлова развива творческо мислене, креативност и предлага сигурна реализация на пазара на труда.
ПГ „Димитраки Хаджитошин“ очаква ученици в направленията строителен техник, пътен строител и производство на облекло.
Ученици от ПТГ „Никола Й. Вапцаров“ впечатлиха със свои изобретения, сред които робота „Атом“, изработен и програмиран от учащите. Професионалната гимназия по търговия и ресторантьорство за пореден път показа колко са добри възпитаниците им в кетъринга.
Ученици от СУ „Христо Ботев“ и математическата гимназия също се включиха в дните на професиите, представяйки новите направления, които ще се изучават наесен.
Представители на местния бизнес също подредиха свои щандове, показвайки, че подкрепят училищата и са готови да посрещнат във фирмите си млади и добре подготвени кадри.
„В нашата фирма имаме стажанти от врачански училища и с радост мога да заявя, че показват много добри знания. Ние от наша страна допринасяме за практическите им умения, които трупат още преди да са завършили средното си образование. Готови сме да вземем на работа именно такива младежи, като дори ще подкрепяме финансово ако искат да учат в задочна форма и висше образование“, каза Диана Върганова от фирма Ромтех 3ЕС ООД-Враца.


четвъртък, 18 април 2019 г.

Стратегически модел за модернизиране на професионалното образование и обучение чрез базирано на работа обучение

Проектът Learning by Doing (Учене чрез практика) по Програма за транснационално сътрудничество „ДУНАВ 2014-2020“  има за цел да подобри капацитета на всички заинтересовани участници в професионалното образование и обучение (ПОО) чрез укрепване на регионалните, национални и транснационални партньорства в дунавските страни, като включи 24 партньори по проекта. Поради идентифицирана нужда от регионален обмен и учене проектът има за цел да развие схеми за професионално образование и обучение, подпомагащи трудовата мобилност и реагиране на бързи икономически промени и на нуждите на фирмите чрез осведомяване за социално-икономическите и културните предизвикателства и недостатъци. За целта проектът се съсредоточава върху намаляването на системните различия, както и на дисбаланса на пазара на труда и образованието в Дунавския регион. Крайната цел е да се насърчи системата за ПОО като привлекателно и конкурентно средство.
Представяме Ви един от резултатите на проекта, разработеният по време на изпълнението му. Резултатът може да видите на следния линк:

Панорама на образованието


„Щастлив съм, че в нашия град виждам много мотивирани хора, които стимулират децата си да учат, за да работят. В последните няколко години се акцентира върху професионалното образование. Това е доказателство, че училищата във Враца осъзнаха, че това е начинът младите хора да останат в града, да работят тук и да създават семейства. Благодаря на всеки един от Вас, който не просто преподава в училище, а вдъхновява децата да придобиват нови и различни компетенции“. С тези думи кметът Калин Каменов откри седмото издание на Панорамата на образованието във Враца.
В седмото издание Панорама на образованието, което се проведе на площад „Македония“, се включиха всички начални, средни и профилирани училища, професионални гимназии в града, филиалите на висшите учебни заведения, образователни и езикови школи, както и Центърът за кариерно развитие.
Официални гости на седмото издание на Панорама на образованието бяха кметът на Община Враца Калин Каменов,  заместник-кметът Петя Долапчиева, представители на Регионално управление на образованието, Търговско-промишлена палата – Враца  и граждани.
Целта на образователното изложение е да даде възможност на всички учебни заведения на територията на общината да се представят пред обществеността. Тази година особено внимание беше отделено на професионалните гимназии и дуалното обучение, предлагащи нови и атрактивни специалности.
„Щастлив съм, че в нашия град виждам много мотивирани хора, които стимулират децата си да учат, за да работят. В последните няколко години се акцентира върху професионалното образование. Това е доказателство, че училищата във Враца осъзнаха, че това е начинът младите хора да останат в града, да работят тук и да създават семейства. Благодаря на всеки един от Вас, който не просто преподава в училище, а вдъхновява децата да придобиват нови и различни компетенции“. С тези думи кметът Калин Каменов откри седмото издание на Панорамата на образованието във Враца.
В седмото издание Панорама на образованието, което се проведе на площад „Македония“, се включиха всички начални, средни и профилирани училища, професионални гимназии в града, филиалите на висшите учебни заведения, образователни и езикови школи, както и Центърът за кариерно развитие.
Официални гости на седмото издание на Панорама на образованието бяха кметът на Община Враца Калин Каменов,  заместник-кметът Петя Долапчиева, представители на Регионално управление на образованието, Търговско-промишлена палата – Враца  и граждани.
Целта на образователното изложение е да даде възможност на всички учебни заведения на територията на общината да се представят пред обществеността. Тази година особено внимание беше отделено на професионалните гимназии и дуалното обучение, предлагащи нови и атрактивни специалности.



петък, 12 април 2019 г.

Доцент от Техническия университет проведе обучение в Монтана

 В сградата на ТО на Научно-техническите съюзи-Монтана се проведе практическо обучение. Гост-лектор беше доц. Даниел Добрилов, преподавател в Електротехническия факултет на Технически Университет–София.
Обучението беше на тема „Програмируеми логически контролери. Хардуерна част и софтуерна част. Програмиране на схеми за девиаторен ключ и автоматично включване на резервата“.  Участваха ученици от 12 клас на ПГТЕ „Христо Ботев“ гр. Монтана, специалност „Електроенергетика“, както и техните ръководители – инж. Ваня Мартинова и инж. Цветко Говедарски.
В практическата част  бяха зададени за изпълнение две задания:
  1. Девиаторна схема за осветление.
  2. Схема  автоматично включване на резервното захранване.
Учениците се справиха успешно с възложените им задания и поставиха добро начало за бъдещи съвместни действия с преподавателите от ТУ, похвалиха се от гимназията.


















Източник: konkurent.bg

сряда, 27 март 2019 г.

Държавата ще инвестира 76 млн. лв. в образованието за година

Държавата ще инвестира 76 млн. лв. за развитие на образованието в България. Въпросните средства ще бъдат отпуснати по общо 17 национални програми, които ще осигурят допълнително финансиране на политики и мерки за равен достъп до качествено образование. Това одобри правителството на днешното си заседание.

Четири от програмите са изцяло нови: „Заедно в грижата за ученика“, „Мотивирани учители“, „IT бизнесът преподава“, „Иновации в действие“. В други програми модулите са разширени и насочени към финансиране и на нови дейности – НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ и НП „Успяваме заедно“. По нова програма ще се подпомагат общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация.

Новата програма „IT бизнесът преподава”, по която бюджетът е в размер на 1 млн. лв., предвижда изграждане на връзка с IT бизнеса и включва три модула. Чрез програмата ще се създадат условия за партньорство между IT бизнеса и училищата, в рамките на което представители на технологични фирми ще организират семинари за учениците от І до Х клас. Предвижда се в гимназиалната степен представители на бизнеса да преподават съвместно с учителите, както и да се даде възможност на учителите да опреснят и надградят знанията си чрез краткосрочни стажове и участие в проекти на IT фирми.

Повече средства се предвидени по НП „Ученически олимпиади и състезания“ за подготовка на децата и за провеждане на състезания – 3.2 млн. лв. Програмата ще позволи вече и преподаватели от висшите училища и БАН, както и други специалисти да бъдат привличани за подготовка на учениците. Ще се финансира и ново национално състезание по финансова математика.

Националната програма „Иновации в действие“ с бюджет от 1 572 600 лв. се създава, за да обменят училищата иновативни практики на място. Планира се да се включат до 580 училища. Програмата ще подпомага партньорство между две иновативни училища, както и между иновативно с неиновативно. Ще се финансира и популяризиране на иновациите чрез уебсайт на иновативните училища.

Национална програма „Мотивирани учители“, която е с бюджет от 1.7 млн. лв., е насочена към осигуряване на учители по математика, физика и астрономия, информатика и информационни технологии на училища в райони със специфични условия. Програмата ще предлага и въвеждащо основно обучение за придобиване на квалификация „учител“ по същите предмети, както и обучение за придобиване на допълнителна квалификация „учител по математика“, „учител по физика и астрономия“, „учител по информатика“, „учител по природни науки в основната степен на образованието“, „учител по информационни технологии“, „учител по чужд език“ и „учител по религия“.

Обучения за учители от направление „Компютърно моделиране“ са планирани и в национална програма „Обучение за IT кариера“. Новост е възможността за удостоверяване на професионални знания, умения и компетентности на професия „Приложен програмист“.

Увеличен е бюджетът на НП „ИКТ“, като чрез нея ще продължи осигуряването на съвременни информационни и комуникационни технологии. Училищата ще могат да кандидатстват за закупуване на интерактивно мултимедийно оборудване или иновативен хардуер за институциите от системата на предучилищното образование, за внедряване на образователни електронни ресурси, електронни платформи, електронен дневник, както и за изграждане/доизграждане на Wi-Fi мрежи.

Програмата „Заедно в грижата за ученика“ е свързана със системно проследяване на личните постижения на учениците, чрез успеха им по всички предмети.

По програмата за десегрегация ще се съфинансират общински проекти за подобряване на условията за достъп до качествено образование на деца и ученици - транспортни разходи, работа с родители и други дейности, предложени от общините. Ще се финансира и осигуряването на учебни пособия и материали и включването на образователни медиатори.

Увеличен е обхватът и бюджетът на модул „Културните институции като образователна среда“ по програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ - от 100 хил. лева на 250 хил. лв. Освен в музеи, училищата ще могат да провеждат уроци в художествени галерии. Учениците ще могат да посещават театрални и музикални постановки.

За Центровете за специална образователна подкрепа са предвидени 1.6 млн. лв. за закупуване на специализирани уреди, дидактически средства, за терапевтична и рехабилитационна дейност на децата.

Детските градини ще имат възможност да кандидатстват по програма „Успяваме заедно“ за изграждане на подкрепяща, интерактивна среда, за работа със семейната общност и др.

По програма „Заедно за всяко дете“ са предвидени средства за проекти, свързани с обмяна на добри практики в работата с родители по Механизма за обхват на деца и ученици.

Ще продължи финансирането по останалите национални програми, действали предишни години - „Система за национално стандартизирано външно оценяване“, „Роден език и култура зад граница“, „Без свободен час“, „Създаване на достъпна архитектурна среда“, „Квалификация“ и „Оптимизация на вътрешната структура на персонала“.

Източник: https://www.economic.bg/

сряда, 20 март 2019 г.

Зам.-Министър Колева дискутира младежките политики с младите хора във Враца

На 21 март 2019 г. заместник-министър на младежта и спорта Ваня Колева ще се срещне с младите хора във Враца, за дапрестави реализираните дейности на Министерството по отношение на младежта до момента.

Срещата ще се състои от 11:00 часа в "Младежки център" и има за цел да бъдат идентифицирани новите цели и приоритети, които ще бъдат включени в следващата Национална стратегия за младежта.

Събитието ще се проведе в партньорство с община Враца, Регионално управление по образованието, Областна администрация Враца и няколко университета. По този начин се осъществява междусекторния подход за изпълнение на държавната политика за младежта.

Министерство на младежта  и спорта е основен орган на държавната власт за развитие, прилагане и координация на политиките за младите хора на България и именно за това един от главните приоритети в работата му е бъдещата Национална стратегия за младежта след 2020 г.













Източник: http://modernavratza.com

понеделник, 18 март 2019 г.

Бизнесмени дават рамо на ученици


Работна среща на тема „Кариерно ориентиране на учениците” ще се проведе в Кнежа. Организатори на проявата са общинската администрация в града и местната гимназия по земеделие „Стефан Цанов”. Проявата се реализира съвместно с местния бизнес от града и региона. Целта е представяне на възможности на учениците за професионална реализация по специалностите, изучавани в училище.
Срещата ще се проведе на 19 март от 17 ч. в конферентната зала на ПГЗ „Стефан Цанов” в Кнежа.




Източник: http://www.vratzadnes.com

БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...