Обучението чрез работа има силно
положително въздействие върху местните икономики – облекчава прехода от
образование към работа, повишава младежката заетост, намалява несъответствието
`търсене - предлагане` на пазара на труда. Но въпреки
това се отчитат редица пречки и предизвикателства пред неговото утвърждаване.
Предимството на проектът ДОМИНО - „Дуално
образование за модерните изисквания и нужди на обществото“ е, че се изпълнява
съвместно с Министерство на образованието и науката /МОН/ и всички учебни
програми в него се утвърждават от министъра на образованието. По този начин
стават част от задължителните учебни програми за професионално образование и
обучение. Много важно е да се отбележи, че тези програми се разработват от
професионалисти от фирмите-партньори, тоест с реално участие на бизнеса в
учебното съдържание на професионалното обучение.
Тук изброяваме някои предизвикателства,
които стоят пред бизнеса и обучаващите фирми в пилотното въвеждане на дуално
обучение с проекта ДОМИНО:
- Един от най-големите проблеми, споделяни от фирмите е намирането на професионалисти, средни техници.
- Друго немалко предизвикателство е усъвършенстването на нормативната база и модернизиране на учебните програми.
- Необходими са множество промоционални дейности на различни нива с насоченост към учениците и техните родители, към младежки центрове и такива за кариерно ориентиране и към доставчици на ПОО.
- За бизнеса е важно решаването на въпроса с усъвършенстването на законодателството за трудовия договор при дуално обучение.
- Здравното осигуряване на учениците в дуална форма трябва да се реши – от една страна като ученици те са здравно осигурени от държавата, а от друга – поради това, че имат трудов договор, работодателят също дължи за тях здравни осигуровки.
- Въвеждане на стимули за предприятията, които обучават ученици - те могат да бъдат данъчни или други подходящи облекчения, подобни на вече въведени в други държави като Словакия. Първоначалната инвестиция от страна на фирмите е голяма и ако приемането на стажанти и осигуряването за тях на работни места, наставници и възнаграждение не е проблем за по-големите фирми, то за малките и средни предприятия създава финансова тежест.
- Въвеждане на минимални критерии за фирмите, които искат да приемат стажанти.
- Създаване на регистър на обучаващите фирми, така че родителите и учениците да могат да се ориентират по-лесно.
- Приемане от страна на МОН на методология за разписване на програми за професионално образование и обучение с реално участие на професионалисти от съответните професии.
- Въвеждане на законово изискване учебните програми да се актуализират на всеки 5 години.
- Приемане на рамкова програма за обучение на наставници
- Други свързани са:o създаване на система за утвърждаване на неформалното обучениеo подобряване на качеството на образованиетоo модернизиране на учебните програмиo засилване на отчетността на доставчиците
Основен
източник: http://www.standartnews.com/mneniya-intervyuta/danachni_oblekcheniya_za_firmi__investirashti_v_dualno_obuchenie-357234.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар