сряда, 20 септември 2017 г.

Дуално обучение – предизвикателства пред фирмите


Обучението чрез работа има силно положително въздействие върху местните икономики – облекчава прехода от образование към работа, повишава младежката заетост, намалява несъответствието `търсене - предлагане` на пазара на труда. Но въпреки това се отчитат редица пречки и предизвикателства пред неговото утвърждаване.
Предимството на проектът ДОМИНО - „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“ е, че се изпълнява съвместно с Министерство на образованието и науката /МОН/ и всички учебни програми в него се утвърждават от министъра на образованието. По този начин стават част от задължителните учебни програми за професионално образование и обучение. Много важно е да се отбележи, че тези програми се разработват от професионалисти от фирмите-партньори, тоест с реално участие на бизнеса в учебното съдържание на професионалното обучение.
Тук изброяваме някои предизвикателства, които стоят пред бизнеса и обучаващите фирми в пилотното въвеждане на дуално обучение с проекта ДОМИНО:
  • Един от най-големите проблеми, споделяни от фирмите е намирането на професионалисти, средни техници.
  • Друго немалко предизвикателство е усъвършенстването на нормативната база и модернизиране на учебните програми.
  • Необходими са множество промоционални дейности на различни нива с насоченост към учениците и техните родители, към младежки центрове и такива за кариерно ориентиране и към доставчици на ПОО.
  • За бизнеса е важно решаването на въпроса с усъвършенстването на законодателството за трудовия договор при дуално обучение.
  • Здравното осигуряване на учениците в дуална форма трябва да се реши  – от една страна като ученици те са здравно осигурени от държавата, а от друга – поради това, че имат трудов договор, работодателят също дължи за тях здравни осигуровки.
  • Въвеждане на стимули за предприятията, които обучават ученици - те могат да бъдат данъчни или други подходящи облекчения, подобни на вече въведени в други държави като Словакия. Първоначалната инвестиция от страна на фирмите е голяма и ако приемането на стажанти и осигуряването за тях на работни места, наставници и възнаграждение не е проблем за по-големите фирми, то за малките и средни предприятия създава финансова тежест.
  • Въвеждане на минимални критерии за фирмите, които искат да приемат стажанти.
  • Създаване на регистър на обучаващите фирми, така че родителите и учениците да могат да се ориентират по-лесно.
  • Приемане от страна на МОН на методология за разписване на програми за професионално образование и обучение с реално участие на професионалисти от съответните професии.
  • Въвеждане на законово изискване учебните програми да се актуализират на всеки 5 години.
  • Приемане на рамкова програма за обучение на наставници
  • Други свързани са:
    o   създаване на система за утвърждаване на неформалното обучениеo   подобряване на качеството на образованиетоo   модернизиране на учебните програмиo   засилване на отчетността на доставчиците

Основен източник: http://www.standartnews.com/mneniya-intervyuta/danachni_oblekcheniya_za_firmi__investirashti_v_dualno_obuchenie-357234.html

Няма коментари:

Публикуване на коментар

БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...