понеделник, 24 септември 2018 г.

Професионалното образование успя да пробие в област Враца

През новата учебна година във Врачанска област 63% от осмокласниците ще учат в професионални гимназии. Други 43% ще се обучават в гимназии с различни профили. Темата за професионалното образование фокусира общественото внимание и недоволство още в началото на годината, когато се формираше държавният план-прием, който предвиждаше седмокласниците да се насочват към изучаването в гимназиалния курс на професии, от които се нуждае местният бизнес. Врачанският регион е един от първите у нас, в който се работи активно и за утвърждаването на една от формите на професионалното образование – дуалната система. 
Пробивът на професионалното образование във Враца дойде след дълго обществено противопоставяне в борбата за все по-намаляващия брой ученици. В остър спор влязоха всички свързани с образователната система. На двата полюса бяха гимназиите с профилираните паралелки и амбицията единствени да подготвят високо образовани кандидат-студенти и професионалните гимназии със самочувствието, че само те могат да задоволят бизнеса в глада му за кадри.
Галина Евденова – началник на Регионалния образователен инспекторат във Враца, коментира: „Независимо от трудностите при преодоляване на предразсъдъците и наложилите се схващания, че профилираното обучение е предпочитано от завършващите 7 клас, ние успяхме да предложим ефективен модел за утвърждаване на професионалното образование в отговор на потребностите на региона от кадри, които ще се обучават по професии, заявени от работодателите. Записани в редовна форма на обучение са 1350 ученици, от които 853 са в професионални паралелки и 497 – в профилирани паралелки. 34 са професиите и 10 профилите, които ще бъдат изучавани от този випуск“.
Евденова отчете, че учебната година е успешна и за дуалната форма на обучение.
Областният управител на Враца Малина Николова каза: „Истинското предизвикателство пред нас е подготовката на учениците от 11 клас, записани в дуална форма на обучение, за включването им в реалния работен процес. Наложи се съвместно да трасираме пътя, по който това ще се случи и проведохме среща с представители на МОН, МТСП, ГИТ, Строителната камара за уточняване на редица въпроси, за които прилагането на действащата нормативна уредба не дава пълнота“.
Николова подчерта, че са предложили на МОН въвеждане на нова Национална програма за подпомагане на дуалната система на обучение. 




Репортаж на БНР. Източник: http://bnr.bg/

Няма коментари:

Публикуване на коментар

БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...