вторник, 3 април 2018 г.

Образователно студио „Тенденции и възможности“ и предстоящи семинари


Благодарим на всички, които участваха активно в Дните на професията на 30 и 31.03.2018 г.!

По време на Дните на професията се състоя образователно студио „Тенденции и възможности“ с разисквани промени, които вървят в момента, какви са очакванията за младите хора и за фирмите. Записът може да бъде видян по ТВ Враца и на https://www.youtube.com/watch?v=WWMTaT9FKjk&t=7s

Предстоят още 3 /три/ семинара, свързани с дуално професионално образование и обучение /ДПОО/ и повишаване на капацитета:

18-19.04.2018 г.(сряда и четвъртък) - „Техники за комуникация на бизнеса с родители и ученици“
- интерактивен обучителен семинар за специалисти `Човешки ресурси`, ръководители и експерти, които често са в контакт с лица извън фирмата.
- Вж. прикачената покана с дневния ред.

26-27.04.2018 г. (четвъртък и петък) – „Избор и подготовка на ментори при фирмите-партньори в ДПОО“:
- интерактивен обучителен семинар за наставници/ ментори;
очакваме да има поне по двама души от фирмите-партньори, които могат да бъдат наставници на учениците в ДПОО, както и учители-методисти от професионалните гимназии, които осъществяват връзката и координацията с фирмите
- ще издадем сертификати за наставници и молим предварително да ни изпратите имената на хората, които ще бъдат ментори във Вашата фирма.

10-11.05.2018 г. (четвъртък и петък) – „Включване на работодателите в актуализиране и осъвременяване на учебното съдържание, учебните програми и при оценката на придобитите знания и умения по специалности и професии“
- по време на този семинар основната тема ще е как работодателите да се включват, какви са стъпките, как го правят по проект `ДОМИНО`
- следва да участват ръководители от фирмите-партньори в ДПОО, браншови специалисти и хора с пряко отношение към професионално образование и обучение.

Предстоят още две студиа: „Участието на бизнеса в ДПОО“ през м. Април и „Как да открия своя път в живота“ през м. Май.

За `Панорамата на образованието` и `Дните на отворените врати` ще ви информираме допълнително.

четвъртък, 29 март 2018 г.

Обучителен семинар "Съвременни форми на обучение в информационното общество"



На 27.03.2018 г. във Враца са проведе обучителен семинар на тема „Съвременни форми на обучение в информационното общество“.

В семинара участваха учители в професионални направления, ученици, представители на бизнеса и заинтересовани страни за модернизиране на системата на ПОО. Обучители бяха г-жа Ева Тодорова – уеб програмиране и реализация на софтуер, преподавател в Телерик Академия и г-жа Милена Томова - преподавател във Враца Софтуер Общество, сертифициран програмист.

По време на семинара бяха обсъждани креативни техники за ефективно учене, използване на новите технологии в обучението, създаване на дигитална култура и други в подкрепа на базирано на работа учене. Пред участниците бяха представени работещи техники и добри практики по темата, освен това имаше също практически упражнения и дискусия с участниците.

Презентациите от събитието може да намерите на следния линк: https://drive.google.com/file/d/1ywHaGidJ-X6jbbFyHQ6wS7egPHs_bCVQ/view?usp=sharing

Снимки от семинара:




вторник, 20 март 2018 г.

Професия приложен програмист


Представяме Ви професията приложен програмист. Програмистът работи с компютри (вкл.уеббазирани конфигурации, облачна инфратруктура и мобилни устройства), операционни системи, езици за програмиране, специализирана литература, техническа документация и др. В дейността си той използва текстообработващи системи, електронни таблици и системи за презентации, системи за управление на витуални машини, интегрирани среди за разработка, системи за управление на бази данни, системи за контрол на версиите на изходния код, системи за управление на проекти, сървърни технологии.
Придобилият трета степен на професионална квалификация по професията “Приложен програмист“ има умения да работи с всички устройства от конфигурацията на компютърната система(КС) и периферните устройства (ПУ), като познава принципното устройство и действие на компютърните системи и на основни видове ПУ. Той свободно използва възможностите на текстообработващите системи, електронни таблици и програми за презентации, средствата за архивиране на данни, средствата за диагностика и отрснавяне на компютърни вируси, средствата за защита на информацията.
Приложният програмист инсталира, конфигурира и администрира необходимия системен и приложен софтуер за работа с КС, инсталира интегрирани среди за разработка и конфигурира компонентите, свързани с разработката на софтуер, както инстралира и конфигурира бази данни.
Той има умения да съставя и разчита софутерна документация.Познава различни процеси в софтуерното тестване .
Програмистът борави свободно с библиотеки, работещи файлове, както и познава и работи с библиотеки за изграждане на графичен потребителски интерфейс. Познва стандартните алгоритми и структури от данни, създава програмни продукти по готов проект, прилагайки обектно-ориентираните езици за програмиране. При необходимост използва основните възможности на системите за предпечатна подготовка,графични редактори, средстава за образботка на изображения,компютърна анимация, програмни системи за сканиране и обработване на документи.
Придобилият професионална квалификация по професия “Приложен програмист“ познава устройството на компютърните мережи, стандартни мрежови протоколи и умее да реализира софтуерни системи, които комуникират в рамките на компютърната мрежа.
Умее да изгражда статични уеб страници по предварително подготвен дизайн и да проектира и изгражда динамични уеб базирани системи.







петък, 16 март 2018 г.

Професия моделиер, технолог на облекло


Представяме Ви професията моделиер, технолог на облекло. Работи с основни видове кроячна техника за производство на облекло от текстил; с основни видове шевни машини и полуавтомати за производство на облекло от текстил. Подлепва и глади качествено; работи със съоръжения за подлепване и влаго-топлинна обработка на облекло от текстил. Разчита (анализира, дешифрира) скици на модели: определя броя на детайлите на изделието и конструктивните им особености. Изработва модела на изделието, уточнява мястото, формата и големината на детайлите. Чертае основни конструкции и моделни разработки на мъжко, дамско и детско облекло от текстил , размножава ги по размери и ръстове. Изработва шаблони за скрояване на всички детайли на изделието. Разработва разходните норми на използваните материали. Изчислява (използва) нормовремена за технологичните операции. Разработва технологична карта за производството на облекло от текстил. Контролира качеството във всеки етап от производството на облекло от текстил. Изпълнява всички трудови задачи при спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд.








сряда, 14 март 2018 г.

Професия строителен техник


Представяме Ви професията строителен техник. Строителният техник може да организира и да ръководи изпълнението на подготвителни дейности на строителната площадка, на отделни видове строително-монтажни работи(СМР) за груб строеж (земни, кофражни, армировъчни, бетонови, зидарски, покривни) за довършителни работи (мазилка, шпакловка, замазка, облицовка, настилка, бояджийски, тенекеджийски).
Той упражнява контрол, измерва и оценява дейността на строителните работници.
Строителният техник може да съставя техническа документация, като участва в разработването на оферти, тръжни документи и др.; да подготвя обекта за предаването на инвеститора.
Ползва програмни продукти за изготвяне на инвестиционни проекти под ръководтството на архитекти и строителни инженери.
Строителният техник организира: заготовката и монтажа на сглобяеми стоманобетонни,  дървени и пластмасови конструкции; изграждане и контрол на експлатацията на водоснабдителни и канализационни системи в малки населени места; на водопроводни и канализационни мрежи в сгради, изпълнението на пътни и ж.п. работи; изграждането и ремонта на отводнителни пътни съоръжения-дренажи, канавки, участва в : изграждането и поддръжка и ремонт на водостоци, мостове и др. съоръжения, изграждането и контрола на хидромелиоративни системи и хидротехнически съоръжения.
Строителният техник изпълнява разнообразни дейности, част от които се осъществяват на строителния обект, а други- в офис.
Поради характера на работата на окрито и прекратяване на СМР при ниски температури, се наблюдава сезонност на работата, значително по-голямо е натоварването през пролетно летния сезон и намалено - през есенно-зимния.
Строителният техник носи отговорност за собствената си безопасност и тази на строителните работници, които ръководи; за целесъобразността и ефективното ползване на поверената му техника; за качественото и в срок завършване на СМР в съответствие с проектно-сметната документация и действащи стандарти, технически норми и изсквания. Той отговаря за спазване на правилата за протовопожарна безопасност и здравословни и безопасни условия на труд. Подписва вскчи изработени и съгласувани документи и протоколи.











понеделник, 12 март 2018 г.

Дни на професията на 30 и 31 март, 2018 година

Търговско-промишлена палата - Враца и Министерство на образованието и науката - Регионално управление на образованието-Враца Ви канят на Дни на професията в Младежки дом Враца на 30 и 31 март, 2018 г., в петък от 10:00 до 16:00 часа и в събота от 10.00 часа  до 14:00 часа.
По време на изложението ще имате възможност да направите собственоръчно малко изделие или част от процес по професионална сфера на икономическа дейност, която е привлякла вашето внимание, интересна ви е и искате да се докоснете до нея със своите ръце и очи. На отделните щандове на фирмите-партньори в дуална система на обучение и професионалните гимназии ще се запознаете отблизо с тях и ще получите много допълнителна информация.
Темата Дуално професионално образование и обучение /ДПОО/ е актуална и с края на учебната година идва времето учениците да определят своя избор за продължаване в гимназиален етап на образование, съответно подпомогнати от техните родители.
В не по-малка степен този избор е важен  за представителите на бизнеса и за всички институции, ангажирани с процесите в сферата на професионално образование чрез базирано на работа учене. Основната цел на Дните на професията е всеки посетител да получи повече информация за ДПОО и да се запознае отблизо с фирмите, които ще приемат учащите за усвояване на професия чрез работа в реална работна среда и също така с професионалните гимназии, които ще ги подготвят по теория на професията и ще  координират връзката с отделните компании, където ще се осъществява базирано на работа учене.
Събитието се провежда в изпълнение на проект „Целенасочено изграждане на капацитет за партньорство в професионалното образование и обучение в Дунавския регион за ефективно модернизиране на системите за професионално образование и обучение - Learning by Doing (Учене чрез практика), в който партньори от българска страна са Търговско-промишлена палата – Враца и Министерство на образованието и науката - Регионално управление на образованието- Враца.
Поканени са да участват всички заинтересовани страни за модернизиране на системата на професионално образование и обучение.
Страница на проекта: http://www.interreg-danube.eu/learning-by-doing
Блог по проекта: http://lbd-vratsa.blogspot.bg
Проектът Learning by Doing (Учене чрез практика) е съфинансиран от Фондовете на ЕС (ЕФРР, ИПП) и националния бюджет.


петък, 9 март 2018 г.

"Техник-технолог в ХВП", специалност Производство и преработка на мляко и млечни продукти (продължение)

Продължаваме с представянето на професията "Техник-технолог в ХВП", специалност Производство и преработка на мляко и млечни продукти. На гости сме във фирма Зоров 97 ООД (Пършевица). 
Учащите в тази професионална паралелка придобиват знания за : 
• Химичния състав и качествените показатели на млякото и другите суровини използвани при производството на мляко и млечни продукти;
• Съхранение и преработка на мляко;
• Спомагателните материали и готовата продукция;
• Устройство, принцип на действие и етапи на работа с машини, апарати и съоръжения при производство на мляко и млечни продукти;
• Свързване на апарати, машини и съоръжения в технологични линии при производството на мляко и млечни продукти;
• Технологиите на производство на масло, различни видове сирена и кисело-млечни продукти;
• Новите технологии за производство;
• Причините пораждащи недостатъци в млечните продукти, особеностите на опаковките и съдържанието на етикетите;
• Санитарно-хигиенни изисквания към технологичното оборудване и работните помещения;
• Правилата за използване на детергенти и дезинфектанти;
• Използване на лични предпазни средства;
и умения за:
• Контрол на качествените показатели на суровините, полуфабрикатите и спомагателните материали;
• Обслужване на машини и съоръжения за приемане , преработка и съхранение на суровини, полуфабрикати и спомагателни материали;
• Обслужване на машини и съоръжения за производство на мляко и млечни продукти;
• Монтаж и демонтаж на основните връзки на технологичната линия за приемане,преработка и съхранение на производство на мляко и млечни продукти;












БИНАРНО ОБУЧЕНИЕ В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТЪРГОВИЯ И РЕСТОРАНТЬОРСТВО ГР.ВРАЦА

Бинарното обучение по кетъринг е иновативна практика на Професионална гимназия по търговия и ресторантьорство в гр. Враца. Професионалн...